Värme allmänt
horsetrailer: Tack för hjälpen, nu går vi igång med projekteringen,.....
Yrrol: Efter att ha kollat på planritningen så var ledningarna dragna intill varandra och jag uppmanade vvsare att löda om så det blev tvårörsfunktion. -Dock frågade han mig om det verkligen var som på bild, vilket det inte var då det är gemensam retur... Att dra nya rör har jag inte råd med, och de anser inte att det ska vara så svårt att justera in det. Men att byta till rejälare
Benny_P: Jag har köpt ett Smålandsvillanhus med vattenburna radiatorer på bottenplan. Kunde få elektrisk comfortvärme i wc/d på bottenplan för 18500kr (klinker på golv ingår då 4,7m²), men tycker inte det känns rätt när det även sitter en vattenburenradiator där inne. Det borde väl inte vara någon större skillnad på att ha elektrisk eller vattenburen golvvärme? Valde i alla fall att
Benny_P: Det är ju inga höga temperaturer vi talar om i golvet! Skulle i annat fall tänka mig att mattan far mer illa av att ligga med soljus från fönstren på sig.
cederbusch: Tack för alla snabba svar. Börjar att känna mig övertygad att familjen som säljer huset gjort ett vettig val. Jag kände inte igen märket på pumpen, antagligen ingen dyr variant, men verkar åtminstone vara av inverter-typ. Har för mig att det började på P, ett svart märke som var lite högre på begynnande och avslutande bokstav. Någon som känner igen det? :) Vi flyttar ju inte in
combato: [citat] Joman, det gör dom. Det är ju jag som kopplat elen så det är klart det är rätt :D Tack ändå för tipset!
DIY_freak: [citat] Oljefyllda element är långsammare i både start och stopp. Det är en lite nackdel i ett hus som man vill värma upp snabbt (och oekonomiskt när man sänker temperaturen då oljan har ackumulerat energi som du inte vill ha).
matsb: Tack för tipsen, jodå, jag har som sagt testat allt förutom att bryta upp golvet. Jag har en Nibe knäpptank på 100 liter, den hjälper tyvärr inte alls. När värmen går på eller trevägsventilen slår om så tar det bara sekunder innan knäppningarna kommer ( två våningar upp). Har monterat inlopp till tanken både i toppen och botten, ingen skillnad. Intressant faktiskt, värmen bara
KAB: Ok, tack! Jag har läst det med returledningen, skall testa det.
kamrate: Jag har med list och övertalningsförmåga fått förmånen att handla direkt från grossist med hämtlager i närheten via min egen firma. Har jämfört Rinkabyrör, det skiljer inte många kronor men bekvämt att man kan köra dit o hämta utan leveranskostnad.
jerk: Ja fast med frånluftspumpar skapas ett undertryck i huset som kan medföra att det sugs in luft via skorstenen och då blir det svårt att tända en brasa utan att det röker in. Därför brukar det rekommenderas att man ansluter kaminen till ett rör från utsidan på huset.. Men självklart vill man inte att brasan suger ut den varma luften heller då elden slukar ganska mycket luft för att
Jörgen H: Hej. Ställ termostaterna individuellt på rätt temperatur för varje rum. När du skriver att du ställer shunten på en viss temperatur antar jag att du menar att du ställer ditt reglersystem på denna temp. Ställ denna på ex 20 grader, eftersom du har en utomhusgivare kommer systemet att öka framledningstemperaturen till radiatorerna när utomhustemperaturen sjunker. Reglersystemet
Mikael_L: [citat] Är inte 300mm det vanligaste? Eller har många ökat på ännu mer nuförtiden. Iofs tyckte man det räckte med 200mm för typ 10 år sen.
Mäster: Nja, bortkastad var den väl inte, skillnaden var väl bara att i exergs förslag , så trycker du sval luft in, istället för att dra varmluft ut.
Zulan: Hej Jag har precis flyttat till ett 1½ plans hus med golvvärme på nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen. Jag har behaglig tempereratur på nedanvåningen men radiatorerna på ovanvåningen är helt kalla. Jag provade att manuellt ändra shunten och då blev det genast varmt i radiatorerna som är satta till fullt blås. Men det står ett stort OBS i manualen om att man inte ska
prototypen: Med plåt och flytspackel på så kommer det inte att sitta fast i lättbetongen utan ligga löst ovanpå. Protte
Magnus_78: Hej! Jag har en stuga på ca 40 kvadratmeter (3 r.o.k) som står på plintgrund. En kombination av halvdålig isolering och stora fönsterytor gör att elementen (totalt 2400 W är påslagna nu) går en stor del av tiden nu när det närmar sig nollan på termometern. Med dagens elpriser blir det, som ni förstår, dyrt i längden. I köket har jag en vedspis som värmer bra men problemet har
Wigert: [citat] Du måste göra avstängningar för de andra rummens värme om du skall köra på sommaren. Jag vet inte hur stor vattenvolym du får med en 360 men om den är för liten måste du ha en volymförstorare.
jonaso72: Ok, man kan alltså använda avtappningen också... Ska skissa lite på det. Tack för tipset.
Palte: [citat] Blev så nyfiken så jag fick gå ut och mäta. Framförallt så är det fler m2 mot huset än vad du räknade på. takhöjden är ungefär 2,3m i snitt.
Immobil: Ja, när du har maximal temperatur i systemet. När tempen sjunker kommer vattennivån att bli lägre.
robsarve: Som sagt alla åtkomliga ventiler fungerar som de skall. Har just motionerat mina ventiler hemma, önskar de gled lika fint som dessa gör.
velputten: Tack för alla svar. Valt IVT 633+extra varmvattenberedare. Skönt att ha bestämt sig - får se hur jag upplever den - återkommer nästa vinter...
-MH-: [citat] Om de gamla elementen i källaren var direktelektriska, så gör det ju det.
aprilia-tobbe: Tillbaks till tråd skaparens problem. Finns troligen två enkla sätt att komma tillrätta med problemet. 1. En varmvattenberedare i serie med bef tank.Fördel troligen billigast i inköp och alla rörnissar kan ansluta den..Nackdelen är lite högre driftkostnad. Två beredare ger lite högre förlust. 2. En tappvarmvattenautomat. Fördelar. gå med fördel att ansluta mot tanken i stället
cederbusch: [citat] Det har du nog rätt i. Just den som jag såg hängde i ett ganska högt tak. Det blir en jäkla hävstångseffekt om man utsätter själva eldplatsen för tryck. Känns inte helt bra. Till sist är det väl en smaksak. Jag tycker den ser ut som något ut teletubbies (barnprogram). Dessutom trodde jag det var allmän kännedom att en öppen lösning tvärtom kan ge en kylande effekt i
stedevil: [citat] Det som faller av är säkert bara den yttre delen av termostaten. Du måste skruva loss den stora muttern som resten av termostaten sitter fast med för att komma åt/in till "piggen". Om du tänker "men om jag skruvar av den här stora muttern så kommer det forsa vatten" så är det där du ska skruva (och det kommer inget vatten). Piggen tar man sen ett ordentligt tag i med en