Hej!

I år får vi inte upp värmen i huset. Vad kan ha hänt? Det har funkat hyfsat i 2år (huset är 3 år).

Mäter upp följande temperaturer (med påtejpad matlagningstermometer)
Värmekrets tillopp: 43 grader
Värmekrets retur: 25 grader

Är inte inte den differansen stor? Ändå blir det inte varmt.
Är retur värdet normalt?
I LK:s beräkning står det Systemtemp: 43/35.2 grader.
Gissar att det är tillopp/retur vid dimensionernde utetemp (Skåne)

Vi har ett LK golvärme system med 2 fördelare. Detta försörjs av en Cetetherm mini fjärrvärmeväxlare som reglerar tilloppstemp med utegivare. Jag har maxat värmekurvan för att få upp värmen och det ska ge 45 grader på tilloppet med dagens utetemp så det verkar stämma.

Igår kollade jag upp fördelarna. Alla slingor stod på Fullt Öppen vilket inte är vad LK rekomenderat. Justerade slingorna enligt LK:s beräkningar. Upptäckte också att det inte sitter injusteringsventiler på fördelarna vilket det borde göra enligt LK:s beräkningar. Den ena ska ha 696l/h den andra 293l/h. Jag vet inte riktigt vad detta kan ha för betydelse. Det underliga är att det har fungerat hyfsat tidigare år med FÖ på alla slingor....

Funderar på om det kan vara så att flödet är för långsamt.......

Tacksam för hjälp.

/Lars T

Mät tempen på enskilda slingor, för att få jämnvarma golv ska inte tempen sjunka mer än 5 grader på en slinga.

Mmm, vad göra om det diffar mer än 5 grader?

Jag utgår ifrån att det gör det på de flesta slingor.

/Lars

Jag skulle börja med att lufta systemet. Tillgång på varmvatten har du och då är det ju "bara" cirkulationsproblem kvar.

När du är säker på att du har fått bort luften och har rätt tryck i systemet, justera cirkulationspumpen så du får rekommenderat tempfall. Har du möjlighet att göra en justering av flödet så är ju det bra, men uppenbarligen så har det ju funkat bra utan den inställningen.

Du menar att luft skulle stoppa upp cirkulationen och därmed skulle returtemp bli väldigt låg eftersom det i princip är vatten som står stilla?

Men hur kan tilloppet vara så varmt då?

Men det säkert värt att prova. Kan du beskriva hur jag ska gå till väga för att avlufta? Det sitter avluftningsnipplar på fördelarna. Både tillopps o retur sidan. När jag öppnar dem kommer det varmt respektive kallt vatten.

Cirkulationspumpen har endast 3 fasta hartigheter. Jag kör den på den högsta. Enligt instrukt ska detta vara ok för golvärme upp till 0,30l/s. Om jag inte räknat fel så anger LK 0.28l/s.

/Lars

Jag har ingen heltäckande teori, jag bara resonerar som att om det inte är varmt så börjar jag med att säkerställa att jag har cirkulation, näst efter att jag kollat att jag har varmt vatten in (och det har du ju bevisligen).

För att lufta: Vet inte exakt hur du bäst bär dig åt men att lufta på fördelarna verkar vara en bra början. Lufta på fördelaren, håll koll på systemtrycket och fyll på vatten vid behov. Ibland kan det löna sig att köra en slinga i taget om man misstänker att det finns luft i den. Egentligen ska man väl lufta efter att systemet varit i vila ett tag, dvs med cirkulationspumpar avstängda, men det är ju inte alltid det ger bäst resultat.

Kommer det bara vatten när du luftar så finns det ingen luft i systemet....

Säkerställde cirkulationen idag genom att rensa filter o avlufta högsta punkten dvs returledningen till värmeväxlaren. Verkar ha gjort susen, energiförbrukning har gått upp ca 2,5x. Temperatur skillnaden mellan tillopp o retur har gått ner till ca 10 grader eftersom tempen på returen gått upp. Cirkulationen har helt enkelt ökat vilket medför att slingorna värmer nu :).

C
Jag skulle nog tro att du har fått cirkulation över huvud taget, vilket jag inte tror att du hade alls innan.

Tadaaaaaa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.