Hej

Jag planerar att bygga ett tvåplanshus på ca 160 kvadratmeter boarea och jag tycker FTX låter vettigt. Annars bygger man ett tätt, välisolerat hus med isolerglasfönster och så drar man in kalluft rakt in! Jag har dock fått höra att det är krångligt och kostar mer än det smakar...

Nu undrar jag, hur mycket krångligare blir det med FTX, och hur får man plats med det i ett tvåplanshus öht? Det måste stjäla utrymme taken, antar jag, men hur mycket? I vilken storleksordning ligger kostnaden jämfört med ett normalt frånluftssystem?

Finns det något annat alternativ, kanske små minivattenradiatorer som värmer den inkommande luften?

Om man kör med frånluftsvärmepump så har man ju en form av återvinning av den utgående värmen, det är kontroll på den ingående luften man saknar.

Sedan är jag inte helt säker på vilka värmekällor som ska ingå heller, men det känns som ventilationsfrågan måste klargöras först.

Hej!
Mitt tips blir att surfa runt på olika vetilations sidor på nätet för att ta reda på så mycket du kan om detta ämne.

Att inte ta vara på värmen i den utventilerade luften tycker jag är ett dåligt alternativ.
Sen om du ska ha det ena eller det andra systemet tål att funderas kring, det beror ju också lite på vad du väljer för typ av uppvärmnig.
Själv har jag vattenburen ved värme med ftx vent. där jag även värmer tilluften med hjälp av ett varmvatten batteri om så behövs.

Lycka till! / Peter d^_^b

Rekommenderar FTX. Fördelar:
- Slipper kallras
- Forcerad balans i huset, vilket gör att god lufttillgång alltid tillgodoses även om någon öppnar en dörr eller fönster i en annan del av huset (till skillnad från frånluftssystem) - Kontroll på tilluften, enklare att filtrera
- Slipper höra utomhusljud genom väggventiler
- Möjlighet att kyla (begränsat) tilluften under sommaren om du kombinerar med bergvärmeanläggning
- Bättre möjlighet att välja bättre tilluftsintag än om man måste ha friskluftsventil i varje rum

Blir väl lite dyrare totalt, men så är det ju oftast om något ska bli bättre, vilket det verkligen blir i detta fall (anser jag).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.