Hej
Ett vattenburet värmeelement ska plockas bort i min svärmors hus och förutsättningarna är följande.

Det är ett 2-rörs system från tidigt 60-tal

Rören går ner i golvet och går sedan i bjälklaget som är gjutet, men inga större problem att bila i. Rören mynnar sedan ut till huvudbrytaren där man kan stänga/tappa/fylla på vatten. Pannan är en gemensam för flera hus.

Hur gör man?

Jag tänker att man bilar upp kring elementet så man ser en bit ner på röret. Sedan ringer man en rörmockare som pluggar rören på ett sätt som är godkänt för att bli dolt (finns det?). Och sedan gjuten man igen det. Problemet är att den platsen där rören går ner i golvet kommer efter förändring att vara golv mitt i köket, så inspektionslucka är inte möjligt.

Någon som varit med om liknande och kan ge tips?

nimhed skrev:
Hej
Ett vattenburet värmeelement ska plockas bort i min svärmors hus och förutsättningarna är följande.

Det är ett 2-rörs system från tidigt 60-tal

Rören går ner i golvet och går sedan i bjälklaget som är gjutet, men inga större problem att bila i. Rören mynnar sedan ut till huvudbrytaren där man kan stänga/tappa/fylla på vatten. Pannan är en gemensam för flera hus.

Hur gör man?

Jag tänker att man bilar upp kring elementet så man ser en bit ner på röret. Sedan ringer man en rörmockare som pluggar rören på ett sätt som är godkänt för att bli dolt (finns det?). Och sedan gjuten man igen det. Problemet är att den platsen där rören går ner i golvet kommer efter förändring att vara golv mitt i köket, så inspektionslucka är inte möjligt.

Någon som varit med om liknande och kan ge tips?
Kan inte rörisen löda ihop/igen rören - då borde det vara ok att det blir dolt ?
På köpet får ni en värmeslinga - lite golvvärme light ? ;)

/K

Är du helt säker på att golvet ligger direkt an på betongbjälklaget??

Normal reglade och isolerade man på bjälklaget på 60-talet eftersom källaren inte ansågs som uppvärm utrymme

/R

rog_ohl skrev:
Är du helt säker på att golvet ligger direkt an på betongbjälklaget??

Normal reglade och isolerade man på bjälklaget på 60-talet eftersom källaren inte ansågs som uppvärm utrymme

/R
Det är möjligt att du har rätt. Där elementet är idag finns klinkers (det är en liten garderob som fungerat som torkskåp, därav poängen med ett element). Så när jag har knackat lite där så är det kanske bara lite golvspackel jag har bilat bort. Jag har inte gått djups alls. Men problemet kvarstår väl ändå, även om det är uppreglat. Pluggningen blir dold.

klaskarlsson skrev:
Kan inte rörisen löda ihop/igen rören - då borde det vara ok att det blir dolt ?
På köpet får ni en värmeslinga - lite golvvärme light ? ;)

/K
Om det är ok för försäkringsbolag, så är det en lösning jag kan tänka mig. Hur mycket plats kring rören behöver rörböjaren?

På värmesytem får man ju ha dolda kopplingar så det måste ju gå att ha vilken plugg som helst, behöver inte lödas. Fast för framtiden kanske det är bättre att helt enkelt bara plugga rören fullt synligt ovan golv istället?

Danne031 skrev:
På värmesytem får man ju ha dolda kopplingar så det måste ju gå att ha vilken plugg som helst, behöver inte lödas. Fast för framtiden kanske det är bättre att helt enkelt bara plugga rören fullt synligt ovan golv istället?
Klart det är bättre att plugga synligt, men i detta fallet skulle den synliga pluggningen hamna mitt på köksgolvet.

Jag har nu hittat röret som ligger i träbjälklaget precis som rog_ohl förutspådde. Jag låter en röris fixa resten.

En anledning till att göra en köks-ö :)

Hehe, äntligen en anledning till köksö.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.