1 417 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ojämn värme i radiatorer på ö.v.
Har ett nybyggt hus (3år) med en IVT490, golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Övervåningen har enrörssystem med 2 slingor. 3 radiatorer på vardera slingan. Ena slingan är bra med jämn temperatur (ca 25 grader) på alla 3 radiatorerna men på andra slingan är det problem, första radiatorn är 25 grader, andra ligger på 21 grader och 3:e radiatorn på 23 grader. Har luftat elementen och även bytt hela "kopplet" på det kallaste utan resultat. Någon som har någon ide på vad det kan vara och hur man kan åtgärda felet? Mycket irriterande med avsevärd skillnad i temperatur mellan rummen
Du måste väl justera kopplen på elementen i samma serie så dom spelar i samma liga, det är kanske inte gjort
Det sitter vanligtvis en justerskruv på kopplet under en täckbricka/mutter som du stryper på för matchning hur mycket som elementet ska ta hand om själv och hur mycket den ska passa vidare till sina medspelare i samma kedja
/R
Det sitter vanligtvis en justerskruv på kopplet under en täckbricka/mutter som du stryper på för matchning hur mycket som elementet ska ta hand om själv och hur mycket den ska passa vidare till sina medspelare i samma kedja
/R
Justerskruven är fullt öppen på alla radiatorer i båda slingorna. Du menar alltså att jag skall "strypa" på de övriga 5 radiatorerna? Det blir väl samma som att vrida ner termostaterna och enligt alla trådar angående värmepumpar är det värmeekonomiskt förkastligt. Rådet alla ger är ju att ha termostaterna på fullt och ändra värmekurvan på pumpen för att få optimal värmeekonomi, Men rätta mig gärna om jag har fel.
Är det vanligt att radiatorerna så olika temperaturmässigt eller kan det vara något fel på just den radiatorn eftersom den är ca 3 grader kallare?
Är det vanligt att radiatorerna så olika temperaturmässigt eller kan det vara något fel på just den radiatorn eftersom den är ca 3 grader kallare?
Klicka här för att svara