2 531 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Byte av värmekälla på billigt hus?
har man torpargrund så skulle jag absolut dra in vatenburen värme. du har ett biligt hus, med billiga lån, så det blir biligt flr dig, även om investeringen är stor.
detta kommar att göra ditt hus mer lättsålt & då får man alltid mer pengar för huset.
men ni spelar det ingen roll om du får mer pengar eller en, i jämförelse med elvärme. ska du bo bort åt 15 år i huset så har du totalt tjänat på det ialla fall (jag tänker på en kombination med berk eller jordvärme)
(har man platta på mark, så är det jobigare att lägga in vattenbuter, så man inte kan dra rörena i nån krypgrund, men blir då tvungen att göra all invändigt i huset.)
har du stor tomt som du kan tänka dig att gräva upp, så lägger du jordvärme, annats lägger du bergvärme.
du ska inte da in nån comfortzone, det är ett frånluftsagrigat med klart lägre effekt, & lägre verkningsgrad + att det gräver att hela husets ventiletions system byggs om totalt, vilket blir mycket dyrare & ger sämre besparing
detta kommar att göra ditt hus mer lättsålt & då får man alltid mer pengar för huset.
men ni spelar det ingen roll om du får mer pengar eller en, i jämförelse med elvärme. ska du bo bort åt 15 år i huset så har du totalt tjänat på det ialla fall (jag tänker på en kombination med berk eller jordvärme)
(har man platta på mark, så är det jobigare att lägga in vattenbuter, så man inte kan dra rörena i nån krypgrund, men blir då tvungen att göra all invändigt i huset.)
har du stor tomt som du kan tänka dig att gräva upp, så lägger du jordvärme, annats lägger du bergvärme.
du ska inte da in nån comfortzone, det är ett frånluftsagrigat med klart lägre effekt, & lägre verkningsgrad + att det gräver att hela husets ventiletions system byggs om totalt, vilket blir mycket dyrare & ger sämre besparing
Kan det vara så att villan är billig just därför att den har direktverkande el?
Om du bor i ett område där man kan få en skaplig villa för 190 000 är det få investeringar som betalar sig vad gäller bostadens värde. Jordvärme+vattenburet låter som en finfin idé. Problemet är bara att det skulle kosta ungefär lika mycket som du redan betalt för huset. Jag skulle föreslå att du börjar med att kolla på enklare åtgärder, tex tätningslister eller braskamin. Det verkar dock som att den tidigare ägaren redan har vidtagit alla enkla åtgärder för att hålla kostnaderna nere. Nån typ av värmeväxlare för ventilationen kunde kanske hjälpa. Luftvärmepump är nåt som jag associerar till varmare breddgrader--är det verkligen nån som installerar såna i Norrbotten?
Om du bor i ett område där man kan få en skaplig villa för 190 000 är det få investeringar som betalar sig vad gäller bostadens värde. Jordvärme+vattenburet låter som en finfin idé. Problemet är bara att det skulle kosta ungefär lika mycket som du redan betalt för huset. Jag skulle föreslå att du börjar med att kolla på enklare åtgärder, tex tätningslister eller braskamin. Det verkar dock som att den tidigare ägaren redan har vidtagit alla enkla åtgärder för att hålla kostnaderna nere. Nån typ av värmeväxlare för ventilationen kunde kanske hjälpa. Luftvärmepump är nåt som jag associerar till varmare breddgrader--är det verkligen nån som installerar såna i Norrbotten?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Du kan ha rätt med L/L.lurk12345 skrev:Kan det vara så att villan är billig just därför att den har direktverkande el?
Om du bor i ett område där man kan få en skaplig villa för 190 000 är det få investeringar som betalar sig vad gäller bostadens värde. Jordvärme+vattenburet låter som en finfin idé. Problemet är bara att det skulle kosta ungefär lika mycket som du redan betalt för huset. Jag skulle föreslå att du börjar med att kolla på enklare åtgärder, tex tätningslister eller braskamin. Det verkar dock som att den tidigare ägaren redan har vidtagit alla enkla åtgärder för att hålla kostnaderna nere. Nån typ av värmeväxlare för ventilationen kunde kanske hjälpa. Luftvärmepump är nåt som jag associerar till varmare breddgrader--är det verkligen nån som installerar såna i Norrbotten?
Men tättningslister och värmeväxlare=instämmer!
Zeissman.. forsätt dina planer på en kamin av nått slag (andra inlägget) såklart en norrländsk smålänning skall elda med ved...har du inte gratis ved så lär det inte kosta "kallingarna" att köpa av nån granne?d^_^b....För i norrlandslänen måste ju även det höja värdet på kåken.....Sen så utesluter ju inte det dom andra förslagen som nämnst.
Mvh
Mvh
Att den inte klarar värma hänger ihop med att även effekten sjunker ungefär lika mycket som COP gör. DVS när värmen behövs som bäst ger pumpen som minst i kW, dessutom för sämst verkningsgrad (COP). Därför viktigt att överdimensionera Luftpumpar om man vill att de verkligen ska funka när det blir kallt. Få försäljare som tydligt upplyser om detta dock...kamilenski skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden