Har köpt vattenmantlad kamin och acktank för att driva min golvvärme / tappvatten.
Eftersom vi inte har radiatorer trodde vi att man inte behöver shunt.

Nu säger ena rörisen att man måste ha det, en dyr en på 8700kr dessutom.....:eek:
Den andra säger att det inte behövs, för det finns ett vred på toppen av acken där man kan ställa in tempen på tex 30 grader.
Däremot tycker jag det verkar konstigt att ta golvvärme vatten från toppen då den bara kräver sån låg temp:confused:
Acken är en strömsnäspanna på 500 l med dubbla slingor +solslinga (dock ej solpaneler än)

Jag skulle vilja säga att båda har fel.

Hur ska ett vred på toppen av en tank kunna göra tex 70C vatten till 35C? Det är omöjligt. Det kan möjligen vara en blandningsventil för tappvattnet (som blandar in kallvatten så ni inte ska skålla er om varmvattnet är för varmt).

Någon form av shuntning behövs för att er golvvärme inte ska bli för varm, men 8700 behöver den inte kosta. Det går till och med att själv bygga ihop ett "fulsystem" med en radiator ventil + termostat för typ 500kr som gör jobbet.

Någon form av styrning/shunt måste du ha,men 8700:- låter mer som din röris försöker blåsa dig på feta pengar då du inte är för insatt, men samtidigt vet vi här på forumet väldigt lite om förutsättningarna, så han kan ha rätt ändå

Du har redan golvvärme vad jag förstår, då har du förmodligen allt du redan behöver för fördelning och reglering av slingorna, det är bara matning som behövs med vettig stabil temperatur och en pump då jag gissar att du haft en elpanna tidigare med "allt-i-ett" typ?

Man kan bygga billiga lösningar på det sätt som stedevil skriver, du borde sätta tummen i ögat på din röris och be han ingående förklara, gärna på papper vad det är som ingår/ska kosta 8700:- när regleringen för slingorna redan sitter där(om det nu stämmer med mina tidigare antagande)

Våga fråga !

/R

Så tråkigt att många rörisar är så falska. q(;^;)p
Det är är nr 4 och 5 som är ute hos oss på offert frågan denna gång. De tidigare 3 har vi haft för mindre arbeten och de har klantat sig allihopa så vi har letat upp nya hela tiden.

Det är en nyinstallation/nybyggnation så systemet har aldrig varit igång.
Slingorna sitter bara på en vanlig fördelare utan shunt eftersom säljaren av golvvärmen sa att shunt inte behövdes...Golvvärmen köpte vi redan när bjälklaget byggdes, då visste vi inte exakt vilken uppvärmning vi skulle ha.

Vi köpte vad vi trodde var ett komplett värmepaket just pga vår egen okunskap inom det här området.
Då acken är inbyggd i en fyrkantig stållåda har vi en fundering om att det kanske går nån kallvattenledning upp till "vredet" på toppen så det kan blandas till rätt temp....:p

Har ringt runt till alla som överhuvudtaget har med strömsnäspannan att göra och inga klara svar nåntans.
Nu väntar vi på att nån från supporten ska ringa tillbaka till oss så vi kanske får klarhet. Hade tänkt dra igång rörarbetet i nästa vecka så vi får klart och besiktat det nya huset innan jul:wow:

Med en kallvattenledning blandar man tappvattnet i en termostatreglerad blandningsventil för att tappvattnet inte ska bli för varmt.
Värmesystemet är ett slutet cirkulationssystem. Där är det shuntens uppgift att blanda returvatten från golvvärmen med varmt vatten från tanken så att lagom varmt vatten pumpas ut i golvvärmeslingorna.

Om man tittar på Strömsnäspannans hemsida så har de shunt som tillval, så det möjligt att det är en monterad på din tank om det var en förutseende leverantör du beställde av.

Lägg upp en bild på "vredet" så finns det säkert någon som kan säga vad det är.

Hur som helst så låter 8700:- dyrt.

-edit-
Men det kan vara blandningsventil för tappvarmvattnet också

Redigerat:
Jodå i leveransen står det att shuntpaket är med. OCH en blandningsventil för tappvattnet.
Dock ligger hälften av grejerna i kartonger fortfarande och jag vet knappt vad som är vad.
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker nästan 9000 spänn är mycket att lägga till ett "komplett system".
Problemet är att jag inte vet vem jag ska lita på...

Enligt säljaren är det dock inte "tillräckligt" med shuntpaketet utan man måste ha "en till":confused:
Enligt tillverkaren av den påmonterade shunten är det tillräckligt.
De två rörmokarna har olika åsikt.
Har alltså pratat med stömsnäspannan, deras shuntleverantör, värmesystemets säljare, värmesystemets supportavdelning och två olika rörmokare.
Och jag får olika svar överallt.......
Har grejerna på landet och kan därör inte kolla eller fota grejerna heller, vilket retar mig enormt just nu.
Ungarna ligger i flunsan så nån tripp till landet i helgen blir nog inte av. Så vi får nog bara acceptera att bygget inte blir avslutat innan jul.
Nä nu ska jag inte förstöra stämningen. Skönt att få ventlilera och få lite inputs iallafall:)

bryggtomten skrev:
Då acken är inbyggd i en fyrkantig stållåda har vi en fundering om att det kanske går nån kallvattenledning upp till "vredet" på toppen så det kan blandas till rätt temp....:p
Det brukar gå att skruva av någon plåt så man kommer åt att se på insidan.
Kommer det ett rör från botten + eventuellt ett från mitten och går ihop med ett rör från toppen vid denna ventilen, då är det en inbyggd shunt. Annars kan den ju som sagt ligga i någon låda och vänta på att bli inkopplad. Eftersom ni inte ska blanda vanliga radiatorer och golvvärme så behöver ni bara denna enda shunt. Men det ska vara värmevatten som ska blandas, inte tappkallvatten.

Redigerat:
stedevil skrev:
Eftersom ni inte ska blanda vanliga radiatorer och golvvärme så behöver ni bara denna enda shunt. Men det ska vara värmevatten som ska blandas, inte tappkallvatten.
Som vi trodde alltså.
Vi är ju inte så kräsna heller på att kunna styra tempen exakt då vi eldar med kaminen för rums-värme också.
Golvvärmen är till för att slippa komma ut till ett iskallt hus och släppa ut små krypande barn på detta kalla golv. (Och slippa fula radiatorer när vi nu byggde nytt och kan välja fritt:)

Har tidigare fått för mig att golvvärmen är slutet system och kanske slingan gick in i acken för att värmas upp av omgivande vatten eller så.
För om man har glykol i golv-vattnet för att hindra frysning vid strömavbrott så kan det ju inte blandas med det andra vattnet eller?
Nu har vi nån nödströmsanläggning så kanske behövs ingen glykol.
Tror mig hört att inte alla kaminer osv tål detta heller....
Kom lite ifrån ämnet nu kanske:D

" Det går till och med att själv bygga ihop ett "fulsystem" med en radiator ventil + termostat för typ 500kr som gör jobbet."
Är klart intresserad. Hur ser ett sådant system ut?

Det låter bara dumsnålt, Kolla vad det är för shunt som är medlevererad, Ibland måste man byta insatsen i shunten för att få lägre kv-värde, Det du vill ha är en shuntventil med rätt auktoritet för ditt system.

Vilken radventil kan leverera tillräckligt flöde till ett helt hus golvvärmesystem utan gigantiska tryckfall ??

Ta en bild på grejorna så löser det sig nog.

Är golvvärmen och slingorna nybyggda så kan det vara så att rörisen pratar om golvvärmefördelare och kallar det för shunt, beroende på hur många slingor du har kan priset variera, men golvvärmefördelare måste du ha + en ev shunt som "matar" fördelaren med rätt temperatur beroende på vilken typ av golvvärmefördelaresystem du fått levererat eller som kommer till beroende på offert/vad som är avtalat

Ta bilder på samtliga grejer du fått levererat, ta en bild på dom ställen golvvärmeslangarna kommer fram och skriv gärna vad som ska ingå enligt leveransbesked/offert om vi här på forumet ska kunna hjälpa dig att identifiera vad du har och vad du ev behöver mer

Det är inte säkert att något saknas eller att någon försöker luras, det kan vara så att det är kommunikationsproblem och missförstånd bara

/R

Jenzza skrev:
Vilken radventil kan leverera tillräckligt flöde till ett helt hus golvvärmesystem utan gigantiska tryckfall ??
Nä, det är ju naturligtvis mest ett alternativ om man lagt in GV i kanske 1-2 rum.

BGA skrev:
" Det går till och med att själv bygga ihop ett "fulsystem" med en radiator ventil + termostat för typ 500kr som gör jobbet."
Är klart intresserad. Hur ser ett sådant system ut?
I princip handlar det om att man kortsluter returen på GV slingan med framledningen, sätter en tempmätare efter fram&retur blandats och sedan en radiatorventil på framledningen FÖRE kortslutningen.

Om tempen i slingan är för hög kommer då ventilen och stänga och 100% av vattnet cirkulera runt runt. Sjunker tempen i slingan så kommer ventilen öppna och släppa på framledningsvattnet vilket också betyder att mindre vatten från returen kommer tillbaka via kortslutningen.

Kan även vara lämpligt att sätta någon form av strypmöjlighet på kortslutningen så att man inte råkar ut för att varmvattnet inte kommer in trots att ventilen är öppen. Cirkpumpen ska också sitta på rätt sida om kortslutningen (dvs på rumssidan).

Naturligtvis kan man åstadkomma samma funktion med tex en vanlig varmvatten blandningsventil också, bara den går att ställa in på tillräckligt kallt (ca 35C).

Ja för det priset måste rörisen mena att han behöver en "PUSH" grupp.
Men eftersom dom bara har golvvärme räcker det med en central shunt på tanken och en cirk.pump.

Hocke skrev:
Ja för det priset måste rörisen mena att han behöver en "PUSH" grupp.
Men eftersom dom bara har golvvärme räcker det med en central shunt på tanken och en cirk.pump.
Jag misstänker att det är något sådant, men går inte att säga säkert förens man vet vilka grejer som dom faktiskt har skickat med och hur många slingor som ligger och om dom är samlade till ett ställe, och om det sitter fördelare där nu eller hur det ser ut, därav önskemål om bilder för klargörande :)

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.