Hur lagar man en gjutjärnskamin där bitar av insidans beläggning har lossnat?

Är det gjutjärn som lossnat så är det nog kört, gjutjärn är svårt att svetsa. Är det något annat som lossnat så passar jag.

Prototypen

Nej, det är inte järnet,utan ett grått material som liknar cement..Kan det vara något slags kitt?

Det är det som skall skydda järnet som lossnar ... Ta bort det som är löst och lägg på nytt där det behövs. Det är ett bruk som finns att köpa hos dom som säljer kaminer bla. Om allt lossnat är hållbarast och lättast att först lägga ett nät innuti som man murar på.

Tack så hemskt mycket.

T
Ska denna "lera" täcka hela förbränningsutrymmet eller bara vissa delar?
Min spis är helt järnren där man eldar. Däremot finns det något ler- eller stenliknande på toppen av ugnsdelen. Pajjar spisen om man eldar utan skyddande lera? Gäller samma sak för kakelugnar? Det finns någon sorts beläggning på tegelstenarna i kakelugnarna jag har också. Jag trodde det bara var för att göra det snyggt. Men har det bruket även en skyddande funktion? Det har spruckit bort en del i ett par av de tre kakelugnarna jag har. Bör man kladda dit nytt? Och vad är det och vad kallas det för så man kan köpa rätt? Många frågor blev det. /T

I en järnspis sitter leran ovanpå ugnen för att ge en jämnare värme och för att skydda den tunna plåten. Det är eldfast lera med järnspån, finns att köpa på byggvaruhandlare som säljer järnspisar.

Lera, stenar eller keramik i förbränningsutrymmet är i första hand där för att isolera mot de kalla järnsidorna så att vedgaserna kommer över de 7-800 grader som krävs för att de ska kunna brinna. Det skyddar naturligtvis samtidigt mot och jämnar ut höga temperaturer. I vedspisen är leran,som frhe säger, ovanför ugnen mest för att det skall finnas värme kvar till att även steka kakan på undersidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.