Hej
Här verkar finnas en hel del folk som har mycket kunskap. Hoppas att jag, som är helt ”grön” husägare, kan få lite hjälp.
Jag eldar med ved (Calmarpannan) och har ackumulatortankar (1.500 liter). Har fått höra att det skall göra en märkbar skillnad om jag installerar en automatshunt till tankarna. Vad är era erfarenheter av detta? Märks det mycket vad gäller hur ofta man behöver elda? Vad är ett acceptabelt pris för en automatshunt?
Hoppas på lite hjälp

/Lena

Hej, det beror lite på systemet i övrigt hur mycket bättre en styrd shunt gör ditt system. Speciellt då om det finns termostater på alla element eller inte. Har du behov att då och då sänka temperaturen inomhus är ett system med innegivare att rekommendera. Det finns en del trådar i detta forum som diskuterar saken...Men i princip gör man så att man ställer upp de flesta radiatortermostater litet över önskad innetemp och låter ett reglersystem styra shunten mha feedback från en innetemperaturmätare, så att rumstermostaterna bara stänger om det sker annan uppvärmning i rummen (solinstrålning, kamin, mycket folk etc).

Om man redan har en relativt ny shunt finns det passande shuntmotorer och styrsystem med innetempgivare som enkelt kopplas till den befintliga shunten.

En ThermOmatic ERA 10 RS eller Laddomat ThermOmatik reglersystem CBJ RS
kostar hos rinkabyrör strax under 2000:-. Sen tillkommer installationskostnader om man inte gör det själv.

Tack för svaret.
Tankarna är bara några år gamla och det finns en shunt. Jag har termostater på samtliga radiatorer även om några nog inte är alldeles nya. Jag har fått uppfattningen att en automatshunt bättre reglerar så att jag inte får ut för mycket värme direkt när tankarna är 90 grader och att det därför tar längre tid innan jag behöver elda igen. Menar du att en shuntmotor och styrsystem med innetempgivare ger samma effekt?
*huga, vad det är svårt att fråga om saker som jag verkligen inte vet någonting om*

Ja i princip, shuntmotorn ser till att inte ta ut mer värme än nödvändigt ur tanken i och med att den håller innetemperaturen konstant. Just ERA 10 produkten känner även av framledningstempen och kan begränsa den till inställt värde. Men det är kanske inte direkt framledningstemperaturen som är viktigast för att acktankarna skall fungera optimalt, utan att det returvatten som skall matas in i botten på tanken/tankarna har så låg temperatur som möjligt. Det krävs tex även att radiatorerna är rätt inställda(strypta).

"Automatshunt" tolkade jag just som en shunt försedd med shuntmotor och reglersystem. Tidigare hade man ofta en utetempgivare till denna, men det fungerar enklare att direkt reglera på innetemperaturen.

Man kan ha reglersystemet som en separat burk, men nya produkter som just ERA 10-an har allt inbyggt i motorkåpan till shunten

När jag har pratat med VVS-killar och med leverantören av tankarna har de bara nämnt "automatshunt" och inget annat. Jag får börja med att leta rätt på någon VVS-are som kan ackumulatortankar (inte så lätt har jag upptäckt). Tack så länge för din info

Med värme från acktank är det nästan ett måste med autoshunt, Stryp gärna radiatorerna på returen för att få lägre flöde = lägre returtemp så får du ut ändå mer ur tankarna...
Finns ju shuntstyrningar som kopplar på elpatronen då shunten varit helt öppen 1 tim o tankarna är tomma sedan stänger den elpatron då shunten börjar stänga då du eldar..
Har du golvvärme är det fint om det finns min.temp inställning så man kan köra comfortvärme på sommaren..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.