4 996 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Dålig / ojämn värme i duchen
Hejsan.
Jag har en panna från 1998, en CTC Excellent.
När vi ska ducha eller bada så kan vi inte tappa ut varmvatten( + 38 grader) ur kranarna om vi har dom fullt öppna.
Enl tillverkaren så ska vi kunna tappa ut 12 liter 42 gradigt vatten i minuten vid en invattentemp på 8 grader.
Det kan vi absolut inte.
Ska vi halvfylla ett badkar så tar det så lång tid att vattnet nästan har kallnat innan ungarna kan hoppa i.
Efter samtal med CTC så kunde det vara fel på en blandningsventil, så en sån beställde jag och monterade. ( 1500 sek).
Blev det bättre? Svar: nej.
Nu funkar denna panna på följande vis: man har en sluten tank på ca 180 liter som värms upp till ca 80grader. när du öppnar en kran, så startar en cirkulationspump som drar igenom det 80 gradiga vattnet genom en värmeväxlare samtidigt som det 8gradiga vattnet värms upp i värmeväxlaren.
Kan det vara så att växlaren är kass?'
Jag har haft den av och okulärkollat den, verkar ok.
Cirkpumpen funkar som den ska.
Jag har förhoppningar att en sådan panna ska hålla längre än 10-12 år.
Är mycket tacksam om någon kunde komma med tips.
Paul/ bulldog69
Jag har en panna från 1998, en CTC Excellent.
När vi ska ducha eller bada så kan vi inte tappa ut varmvatten( + 38 grader) ur kranarna om vi har dom fullt öppna.
Enl tillverkaren så ska vi kunna tappa ut 12 liter 42 gradigt vatten i minuten vid en invattentemp på 8 grader.
Det kan vi absolut inte.
Ska vi halvfylla ett badkar så tar det så lång tid att vattnet nästan har kallnat innan ungarna kan hoppa i.
Efter samtal med CTC så kunde det vara fel på en blandningsventil, så en sån beställde jag och monterade. ( 1500 sek).
Blev det bättre? Svar: nej.
Nu funkar denna panna på följande vis: man har en sluten tank på ca 180 liter som värms upp till ca 80grader. när du öppnar en kran, så startar en cirkulationspump som drar igenom det 80 gradiga vattnet genom en värmeväxlare samtidigt som det 8gradiga vattnet värms upp i värmeväxlaren.
Kan det vara så att växlaren är kass?'
Jag har haft den av och okulärkollat den, verkar ok.
Cirkpumpen funkar som den ska.
Jag har förhoppningar att en sådan panna ska hålla längre än 10-12 år.
Är mycket tacksam om någon kunde komma med tips.
Paul/ bulldog69
bulldog69 skrev:
Du menar att du först kyler ner ditt varmvatten och sen funderar på varför det är kallt?
Någon blandningsventil för att skydda mot skållning behöver du ju inte heller, för du kommer aldrig få mer än fisljummet vatten ut.
Hallo Stedevil.
Lite småroligt, men jag tror inte att du fattade vad jag skrev.
Det vattnet som är 80 grader är i ett slutet system,
Vattnet i beredaren är till för att värma upp bruksvattnet, och inget annat.
Cheetah1: ja vi har dålig värme på alla tappställen, "varmvattnet" försvinner i pannan.
Lite småroligt, men jag tror inte att du fattade vad jag skrev.
Det vattnet som är 80 grader är i ett slutet system,
Vattnet i beredaren är till för att värma upp bruksvattnet, och inget annat.
Cheetah1: ja vi har dålig värme på alla tappställen, "varmvattnet" försvinner i pannan.
Ok, tror det föreligger lite begrepsförvirring här.
Det du kallar värmeväxlare, är det egentligen en förrådsberedare (liten vattentank) inne i pannan?
I så fall är kanske in och utgående tappvattenrör felkopplade/förväxlade, så när nytt kallt vatten matas in så lägger det sig inte på botten utan kommer in uppe till och virvlar runt vattnet i hela tanken.
Eller är din värmeväxlare en slinga/kamflänsrör i en tank?
Det du kallar värmeväxlare, är det egentligen en förrådsberedare (liten vattentank) inne i pannan?
I så fall är kanske in och utgående tappvattenrör felkopplade/förväxlade, så när nytt kallt vatten matas in så lägger det sig inte på botten utan kommer in uppe till och virvlar runt vattnet i hela tanken.
Eller är din värmeväxlare en slinga/kamflänsrör i en tank?
I inledningen nämns ju att det är en tappväxlare och visst kan rören vara omväxlade så den inte får motströms växling men växlaren kan ju även vara såpass igensatt så att växlingen är försämrad och primärflödet likaså försämrat. Går det att mäta före och efter växlaren både på primär och sekundärsidan?Kan du prova med att öka primärflödet genom att öka pumphastigheten? Att det går på sommaren kan troligtvis bero på att det inte behöver dra runt på radiatorsystemet utan hela panneffekten kan inrikta sig på att göra varmvatten.En enkel lösning är väl annars att sätta en 80 liters elberedare i serie med växlaren. El som el.
Du menar en TVA/plattvärmeväxlare? Jag avfärdade det då specifikationerna är 12L 42C vatten/min. Ska vara en väldigt liten/underdimensionerad PVVX i så fall om den bara ger max 42C ut vid 80C i värmevattnet. Det är dessutom rent av farligt att jobba med 42C som maxtemp på varmvatten (perfekt temp för at odla legionella).exerg skrev:
Skulle det vara en PVVX så kan det ju vara delvis igensatt med kalk, men en så liten PVVX så den bara klarar 42C i bästa fall vid 12L/min är kanske lika bra att byta helt. Med 80C värme in så ska tappvattnet ut också kunna hålla nära 80C, annars är den för liten enligt mig (fast jag tänker mycket i vedeldartermer där returtemp till tankbotten ska vara så nära 8C som möjligt). En helt ny rejält dimensionerad PVVX kostar inte mer än sådär 2500-3000kr på tex Sfinx.se
Klicka här för att svara