4 599 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Varför vinande ljud i en radioator?
Har installerat en ny radiator (vattenburen) i övervåningen på huset. Nu tjuter det, men vrider man ned termostaten på radiatorn från 8 till 3 slutar det tjuta. Övriga element som är från -71 fungerar bra.
Dessutom bli radiatorn knappt ljummen, övriga element blir mycket varma. Radiatorn + termostatern är ny, tidigare modell från -71 blev ej heller varmt men tjöt ej. Tog för givet att det var smuts/rost el dålig termostat det berodde på men så är ej fallet.
Något som vet hur jag skall få elementet varmt? Tillröret blir varmt liksom frånröret, men ej själva elementet (mer än några enstaka sektioner nära termostaten). Hur få det att sluta vina?
Tacksam för svar nu när kylan kommit.
Dessutom bli radiatorn knappt ljummen, övriga element blir mycket varma. Radiatorn + termostatern är ny, tidigare modell från -71 blev ej heller varmt men tjöt ej. Tog för givet att det var smuts/rost el dålig termostat det berodde på men så är ej fallet.
Något som vet hur jag skall få elementet varmt? Tillröret blir varmt liksom frånröret, men ej själva elementet (mer än några enstaka sektioner nära termostaten). Hur få det att sluta vina?
Tacksam för svar nu när kylan kommit.
Alla element är luftade.
Vinandet brukar komma från för hög cirkulation. Men det stämmer ju illa med att det dessutom inte är varmt.
Vad händer om du stryper alla andra element? Pressas varmvattnet genom det nya elementet då eller är det fortsatt kallt?
Vad händer om du stryper alla andra element? Pressas varmvattnet genom det nya elementet då eller är det fortsatt kallt?
Har inte kollat, har en förkyld son som inte vill riskera frysa.
Det verkar ju vara samma fel nu, trots ett nytt element med ny termostatkoppling.
Det verkar ju vara samma fel nu, trots ett nytt element med ny termostatkoppling.
Om det vore en strypning skulle väl alla element på övervåningen ha samma problem, eller?
Radiatorkopplet är en FA-15, kan det vara så att det finns en förinställning från fabriken som stryper flödet? Hur ändrar man det i så fall?
Eller är det så att det är fel koppel, jag tror vi har ett 1-rörssytem i huset men kopplet är väl för 2-rörssystem? Hur ser man om man har ett 1- eller ett 2-rörssystem i huset?
Vad händer om man monterar ett 2-rörskoppel i ett 1-rörssystem? Blir det ingen värme?
Eller är det så att det är fel koppel, jag tror vi har ett 1-rörssytem i huset men kopplet är väl för 2-rörssystem? Hur ser man om man har ett 1- eller ett 2-rörssystem i huset?
Vad händer om man monterar ett 2-rörskoppel i ett 1-rörssystem? Blir det ingen värme?
Har nu fått det bekräftat. Det är ett 1-rörssytem i huset men fördelaren är gjort för 2-rörs. Kan man få det fungera ändå el måste man byta fördelare?
Kan man koppla en 3-fas spis på vanligt 230V uttag? Eller måste man ha rätt grej till rätt system? 
Ditt största bekymmer tror jag dock är, har du köpt rätt storlek på dit nya element? Om du har 1-rörs system och det gamla elementet inte räckte till för att värma utrymmet, är ditt nya element nu vesäntligen större eller kommer du ha kvar samma problem?
Ditt största bekymmer tror jag dock är, har du köpt rätt storlek på dit nya element? Om du har 1-rörs system och det gamla elementet inte räckte till för att värma utrymmet, är ditt nya element nu vesäntligen större eller kommer du ha kvar samma problem?
Elementet är större, problemet tidigare var att det inte ens blev ljummet utan lika kallt som det var när det var avstängt.
Jag misstänker att tidigare ägare vänt till/från-flödet fel.
Jag misstänker att tidigare ägare vänt till/från-flödet fel.
Klicka här för att svara