Hej,

Vet ej om bifogade bilden är stor nog på sajten för att se bilderna.

Jag har 3 olika storlekar av vattenraddisar, dessa äldre med "lameller". Om jag fattar det rätt så kommer vattnet in i överdelen o vandrar bort till andra sidan där den rinner ned och går tillbaka i undersidan av raddisen.

Kruxet är att på raddisarna i gröna rutan på bilden inte fungerar så bra, de är varma mest i början av raddisen men blir ljummen ganska direkt om man känner med handen i mitten på raddisen. På de två övre raddisarna med standardstorlek så fungerar de jättebra, varma på hela översidan.

Jag har luftat alla raddisar, skall dock göra det igen senare idag för att se om det blir bättre, om det inte fungerar vad kan va fel? Kan det ha tjockat igen på något sätt inne i raddisen? Vi har nyss fått bergvärme o alla raddisar har nyligen varit helt tömda på vatten, raddisarna är från 50-talet. Nya termostater har vi.

• raddisar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nattugglan11 skrev:
Hej,

Vet ej om bifogade bilden är stor nog på sajten för att se bilderna.

Jag har 3 olika storlekar av vattenraddisar, dessa äldre med "lameller". Om jag fattar det rätt så kommer vattnet in i överdelen o vandrar bort till andra sidan där den rinner ned och går tillbaka i undersidan av raddisen.

Kruxet är att på raddisarna i gröna rutan på bilden inte fungerar så bra, de är varma mest i början av raddisen men blir ljummen ganska direkt om man känner med handen i mitten på raddisen. På de två övre raddisarna med standardstorlek så fungerar de jättebra, varma på hela översidan.

Jag har luftat alla raddisar, skall dock göra det igen senare idag för att se om det blir bättre, om det inte fungerar vad kan va fel? Kan det ha tjockat igen på något sätt inne i raddisen? Vi har nyss fått bergvärme o alla raddisar har nyligen varit helt tömda på vatten, raddisarna är från 50-talet. Nya termostater har vi.

Hej!

Kan inget om detta egentligen men tyckte mig läsa om det i en tråd om fjärrvärme. Verkar inte vara något fel utan vad jag kommer ihåg så var det så av någon anledning, kanske det var att det kom in varmt i den övre men sen släpper den ju ut värmen och blir svalare i de nedre delarna dvs som det är tänkt.
Kommer inte ihåg var men kolla där utifall det är samma sak med Bergvärme

Om elementent inte är jämnvarmt och det är välluftat,så beror det antagligen på att det är väldimensionerat. :)

För små element är nästan lika varma överallt, eftersom flödet måste vara stort för att för ut den sista watten. Antar att sektionsradiatorerna är gamla, och du har satt in nya(re) radiatorer som är mindre villiga att avge värme.

Vrid upp termosstaten till max och se om det blir varmt, då vet du. Det kan också vara en flödesjustering som gör att även om termostaten är helt öppen så kommer det inte så mycket vatten.

-MH- skrev:
Om elementent inte är jämnvarmt och det är välluftat,så beror det antagligen på att det är väldimensionerat. :)

För små element är nästan lika varma överallt, eftersom flödet måste vara stort för att för ut den sista watten. Antar att sektionsradiatorerna är gamla, och du har satt in nya(re) radiatorer som är mindre villiga att avge värme.

Vrid upp termosstaten till max och se om det blir varmt, då vet du. Det kan också vara en flödesjustering som gör att även om termostaten är helt öppen så kommer det inte så mycket vatten.
Sektionsraddisarna som jag har strul med är uppvridna på max redan, och är varma mest där vattnet kommer in, men svalar av ganska mkt bara en bit bort. Nedantill är alla mina raddisar svalare vilket är bra, men nu var det övre biten jag undrade över. Som du säger kan det va för svagt flöde i stammen, det är just på den stammen dessa 2 problemraddisrna sitter på, den andra stammen har de 2 fungerade raddisarna.

VVS gänget jobbar fortfarande med att justera in vårat bergvärmesystem, kommer pågå ett helt år totalt men man gör det lite då o då. Vi har problmen med att få det tillräckligt varmt i lägenheterna längts bort. Så att öka flödet på vattnet har varit på tapeten.

Finns det ingen möjlighet att raddisarna annars har guckat igen invändigt? Kanske inte troligt eftersom de beter sig likartat de båda raddisarna. Mitt tappvatten har dock guggat igen silarna på toaletten och handfatskranen då man gjort mkt avstägningar i stammarna och rost mm har lossnat o tryckts upp i lyorna, tänkte om samma sak har hänt i det slutna raddissystemet, men inte troligt.

Förlåt, men vad är radissar för något? Var, eller vilket land gick du i skola?

MIXTRAREN skrev:
Förlåt, men vad är radissar för något? Var, eller vilket land gick du i skola?
Hej Nykomlign. Jag är född o uppväxt i norra sthlm, lång, gröna ögon och mörkblond :-D , stötte på ordet raddis för några år sedan, slang för radiator. Majsburk är slang för japansk motorcykel -och det tillhör avancerad överkurs i svensk slang, eller stockolmsslang rättare sagt. :-D

Det är inget fel bara för att radiatorn är varmare där vattnet kommer in än där det går ut. Har du problem med att det blir för kallt i rummet där radiatorerna sitter? Öka flödet isf!

injonil skrev:
Det är inget fel bara för att radiatorn är varmare där vattnet kommer in än där det går ut. Har du problem med att det blir för kallt i rummet där radiatorerna sitter? Öka flödet isf!
Yes, jag har problem med för kallt hemma. Bor i lägnhet som just fått bergsvärme. Vi som bor längst bort i systmet får inte tillräckligt varmt hos oss, o föreningen vill inte kräma på mer värme just nu då det kostar för mkt, utan bollar frågan med projektören o vvs-killarna. Finns 3 alternativ men vilket som är bäst o vilka som fungerar tåls att se;

1, öka flödet (vad det kan medföra för nackdelar vet jag ej mer än att det låter mer)
2, öka på värmen ut (kostar mer pengar då vi måste spetsa med el)
3, störra radiatorer där det är kallt

Min önskan är att folk som redan har för varmt hemma styrper sina termostater eller drar igen sina luftventiler lite där hemma, kan tänka mig folk är lata och drar upp luftventilerna på max för att kyla ner hemma, så vi som är sist på värmesystemet får inte tillräckligt med kräm i hos oss :-/ Fundera på att skriva ett brev till alla boende och beskriva lite hur det ser ut om fungerar, ska bolla idén med styrelsen.

Ajdå, ja det blir givetvis lite svårare när man inte själv har kontroll över systemet och kan göra som man vill.

Kontrollera också att dina element inte är strypta, dvs det finns oftast även ytterligare justering förutom termostatet som är till för att strypa flödet konstant. Kan vara svårt att hitta på vissa element; lägg upp en bild så kan säkert någon hjälpa dig!

Edit: altenativ 3 kommer nog inte fungera. Om du får låg returtemp redan nu så har du tillräckligt väl dimensionerade element!

injonil skrev:
Ajdå, ja det blir givetvis lite svårare när man inte själv har kontroll över systemet och kan göra som man vill.

Kontrollera också att dina element inte är strypta, dvs det finns oftast även ytterligare justering förutom termostatet som är till för att strypa flödet konstant. Kan vara svårt att hitta på vissa element; lägg upp en bild så kan säkert någon hjälpa dig!

Edit: altenativ 3 kommer nog inte fungera. Om du får låg returtemp redan nu så har du tillräckligt väl dimensionerade element!
Min dator är hopplös och det gick inte att ladda upp bilderna jag nyss tog på termostatvredet. Men dem är helt nya och till mig synes så finns det inget mer en än ratt att skruva på, ser inga andra muttrar eller nått som skulle vara något man kan justera. Om det nu inte gömmer sig något ytterligare reglage under det vita reglaget som man idag använder.

Nä du har rätt, störra raddiatorer är nog inte aktuellt.

Jag har inte koll på alla varianter det finns men jag tror det finns termostater där man plockar bort kåpan och kan vrida på något innanför. Finns också på en del koppel där det är bakom en stor täckt mutter. Inte alls lätta att hitta för den oinvigde men jag tror nästan alla radiatorer har en funktion för strypning så det är bara att leta!

Det är så man finjusterar systemet! Först försöker man sätta upp lagom stora radiatorer för varje yta men detta blir aldrig perfekt. Därefter justerar man flödet så att alla rum/ytor i huset får samma temperatur.

injonil skrev:
Jag har inte koll på alla varianter det finns men jag tror det finns termostater där man plockar bort kåpan och kan vrida på något innanför. Finns också på en del koppel där det är bakom en stor täckt mutter. Inte alls lätta att hitta för den oinvigde men jag tror nästan alla radiatorer har en funktion för strypning så det är bara att leta!

Det är så man finjusterar systemet! Först försöker man sätta upp lagom stora radiatorer för varje yta men detta blir aldrig perfekt. Därefter justerar man flödet så att alla rum/ytor i huset får samma temperatur.
Okej, bra att veta. Kanske ska se om man vågar pilla loss kåpan...hur nu den sitter fast, kanske bara dra med lite våld :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.