692 läst ·
4 svar
692 läst
4 svar
Kallt i tillbygget.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Hej!
Mina päron har ett hus där en del är gammal (drygt 100 år) och en del som är ca 30 år gammal.
För 9 år sedan bytte de panna och tankar och styrning.
Problemet är att det är varmt och mysigt i den gamla delen och ganska kallt i den nya och då är den gamla delen sämre isolerad än den nya.
I den gamla delen är det grövre rör som kommer från taket ner till de gamla kraftiga radiatorerna och i den nya delen matas elementen från golvet i smala rör och det är där moderna standardradiatorer.
Vad kan man göra för att få det varmare i den nya delen?
Mina päron har ett hus där en del är gammal (drygt 100 år) och en del som är ca 30 år gammal.
För 9 år sedan bytte de panna och tankar och styrning.
Problemet är att det är varmt och mysigt i den gamla delen och ganska kallt i den nya och då är den gamla delen sämre isolerad än den nya.
I den gamla delen är det grövre rör som kommer från taket ner till de gamla kraftiga radiatorerna och i den nya delen matas elementen från golvet i smala rör och det är där moderna standardradiatorer.
Vad kan man göra för att få det varmare i den nya delen?
Var och hur är rören till nybygget inkopplade till systemet? Vattnet tar den lättaste vägen och två slingor måste strypas in/balanseras mot varandra.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Jag vet inte riktigt men jag tror det bara är pålänkat på det gamla systemet, det går ett rör från expansionskärlet också till den nya delen.
Det är inte så att det är andra saker som skiljer också, typ vad är under bjälklagen?
Platta på mark, källare, krypgrund osv, det kan göra väldigt mycket på temperaturen både verklig och inbillad, då ena delen kanske har flera grader kallare på golvet.
Platta på mark, källare, krypgrund osv, det kan göra väldigt mycket på temperaturen både verklig och inbillad, då ena delen kanske har flera grader kallare på golvet.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Det är krypgrund under hela huset. det är kallast i de rummen som är längst bort så jag gissar att det har med cirkulationen att göra. Har ställt ner termostaterna ett snäpp på elementen med tjockt rör nyss så nu ska jag elda igång rejält och känna om det blir nån skillnad.
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
Klicka här för att svara