Hej
Vad har ni för temperatur inne?
Finns det nån gräns för vad som räknas som "för varmt"?
Kan det vara skadligt på något sätt att ha väldigt varmt inne?
Mvh Therese

21°C men lite svalare i sovrummet, man sover bättre då.
Någon gräns för vad som är för varmt är ju väldigt personligt. Vad en person uppfattar som för varmt kan en annan person uppfatta som för kallt och vise versa. Kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt att ha för varmt inne, om man inte har runt 40-50°C förstås.:)

22 grader och radiatorer. Med golvvärme hade jag nog trivts med lite lägre temperatur.

Jag har 20 grader, och det känns lite kallt. Bodde i lägenhet förut, där det var 24-25 grader konstant. När det blir lite varmare än så, blir det obehagligt att göra annat än att sitta still. Det beror lite grann också på vilken luftfuktighet man har. Är det hög luftfuktighet blir högre temperaturer mer påfrestande.

tack för era svar
Vi bor i radhus och har runt 28 grader och det är väldigt påfrestande, man blir konstant slö, trött och hängig och man orkar ju inte göra nåt. ja kan max ha shorts och t shirt inne, i byxor dör man nästan.
Elementen är av så jag vet ej hur vi ska få det svalare.

28*C...det låter varmt!
Är det så att ni har stora fönstrar som tar in solvärme??
Om det är så då kan ju markiser kanske hjälpa.

Bor i villa från 1946 och har ca 20 grader inomhus, det är kallare än när jag bodde i lägenhet, men på köpet så är jag också piggare nuförtiden. På vintern får man man dock gå med tofflor.....
När jag besöker nån som har varmare än 25 grader så mår man ju nästan dåligt och börjar gäspa med en gång.

rocugbg skrev:
Bor i villa från 1946 och har ca 20 grader inomhus, det är kallare än när jag bodde i lägenhet, men på köpet så är jag också piggare nuförtiden. På vintern får man man dock gå med tofflor.....
När jag besöker nån som har varmare än 25 grader så mår man ju nästan dåligt och börjar gäspa med en gång.
ja precis så är det här, man är konstant trött.

FLKR skrev:
28*C...det låter varmt!
Är det så att ni har stora fönstrar som tar in solvärme??
Om det är så då kan ju markiser kanske hjälpa.
Vi har normala fönster, dem i vardagsrum och allrum är lite högre men där är en inglasad altan så det går inte direkt in där. Vi har markiser redan och har dem alltid nere.
Igårkväll var det olidligt och då stod den på 28 grader.
Så vi står ju knappt ut längre, hoppas på att hitta ett billigt hus så vi kan ha det kallt *S* För saken är ju den att vi föder upp en pälsras och för att få bäst päls på dem ska temperaturen gärna vara runt 17 grader. Så denna värme är inte rolig på nåt sätt.

Skulle gissa att temperaturen på den inglasade altanen lätt kommer upp > 40*C när solen är som värst...lika väl som du får värmeflöde ut på vintern kan du få värmeflöde in på sommaren...värmen måste ju komma någonstans ifrån...har du tex. dåligt med isolering på vinden då kan du också få det varmt i huset på sommaren...och det känns även på värmeräkningen när det är kallare ute.
Det går ju också att kolla med värmekamera

Min farfar hade 28 grader inne. Både han och taxen trivdes utmärkt! :)

/Pontus

Majgårdarna
Nallis skrev:
Vi har normala fönster, dem i vardagsrum och allrum är lite högre men där är en inglasad altan så det går inte direkt in där. Vi har markiser redan och har dem alltid nere.
Igårkväll var det olidligt och då stod den på 28 grader.
Så vi står ju knappt ut längre, hoppas på att hitta ett billigt hus så vi kan ha det kallt *S* För saken är ju den att vi föder upp en pälsras och för att få bäst päls på dem ska temperaturen gärna vara runt 17 grader. Så denna värme är inte rolig på nåt sätt.

Har ni kontaktat en vvsare som kan kontrollera vad som är fel? Ett hus kan inte bli 28 grader i september om inte det är något fel.Det borde man väl förstå

jag har 15,5 i garaget
21,5 inne
24 i stora badrumet

De som bor i huset vi har köpt har det varmt som tusan.
Själv vill jag inte har mer än 20grader och på besiktningen var det 27 grader i huset och hela källaren höll 24 grader.
Vi var helt slut efter ett par timmar och man fick helt enkelt gå ut och kyla ner sig för att inte tuppa av. hehe.
Så det första vi får göra när vi flyttar in är att dra ner shunten ett par varv.
Hoppas inte att huset får en chock när vi sänker värmen, ska bli intressant att se hur källaren reagerar...

höja värmen vid husvisning är ett bra knep för att få köparna att tro att huset är billigt i drift.
(sen blir det rätt varmt om det är många på husvisningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.