Hej

Hur kan det bli kalla fläckar mitt på golvet med elektrisk golvvärme? Drar jag på rejält blir det ljummet så det ligger en slinga just där. Golvmaterial - klinker. Yta - ~2kvm

Förmodligen ligger slingorna på för stort avstånd från varandra.

Den kalla fläcken är enbart på en begränsad yta på golvet. Resten av golvet är varmt o gött.

På termostaten står det T2Duotemp så antar det är en T2-slinga som ligger. Kan personen som lagt golvvärmet klåpat sig så att slingorna hamnat för långt ifrån varandra? Badrummet är byggt början 2000, så det var väl "mattor" med värmeslingor man la ut redan då?

Man borde få fatt på en värmekamera - då borde man väl nästan kunna se slingans förläggning?? :-)

Om värmekabeln är kapbar så är det flera korta värmeslingor och visst kan en gå av och då ger inte kabeln någon värme på en bit. Filttofflor?

Protte

Mmm, får ställa filttofflorna utanför duschen då... :)

Men som jag sa, drar man på lite extra effekt känner jag värme men då blir det för varmt på övriga golvet. Antingen är det värmen som spridit sig från närliggande slingor man känner eller så är det lägre effekt just på denna ytan. Är det möjligt att slingorna kan tappa i effekt med tiden?

Jag tror personen som lagt slingan missat i planneringen lite och missat en del av golvet. Det borde vara en sammanhängande slinga så brott eller liknande skulle gjort att hela enheten slutat fungera.

Slingan kan inte "tappa effekt" med tiden och framför allt inte på en liten del av kabeln.

Se om du kan få låna en värmekamera så kommer du tydligt se slingan.

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.