1 110 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Luftvärmepump förlustaffär?
Är det någon som vet om en luft/luft-värmepump är så pass "smart" att den slår ifrån när det blir så kallt att den förbrukar mer energi än den kan ge ifrån sig? Lönar det sig att stänga av pumpen i dessa kalla dagar då det är runt -20grader och pumpen ändå inte kan leverera över ca 22grader? Jag har en IVT nordic inverter. Jag kan inte minnas att jag har läst i någon manual att man bör stänga av den vid extrem kyla. Vad säger ni?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
En luftvärmepump kan i princip aldrig ge mindre än den förbrukar för mycket av den tillförda energin kompressorn får kommer in som värme även om den inte kan krama någon värme ur luften och detta händer iaf inte innan det kryper ner mot 30 minus.
Att stänga av den vid extrem kyla annser jag vara mer skadligt än låta den gå med med kanske ett cop på 1,5 för när den startas igen kall startar den och det är direkt skadligt för kompressorn.
Låte den jobba på så gott den kan även om den inte ensamen orkar värma huset för du garanterat ut mer än du tillför.
Att stänga av den vid extrem kyla annser jag vara mer skadligt än låta den gå med med kanske ett cop på 1,5 för när den startas igen kall startar den och det är direkt skadligt för kompressorn.
Låte den jobba på så gott den kan även om den inte ensamen orkar värma huset för du garanterat ut mer än du tillför.
Klicka här för att svara