1 476 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Fjärrvärmegubbarna borrade sönder tanken i den gamla elpannan. Varför då?
De har satt en borrmaskin mitt i plåten på framsidan och punkterat beredartanken. Okej, för att de skulle bära ut den. Men elpannan en Elomin 3 med beredare, var endast 7 år. Ville dom försäkra sig om att den inte ska komma ut på marknaden, eller?
En rent hypotetisk fråga...
Tanken är kopparmantlad och det ser ut som att det inte är något annat än luft i mellanrummet mellan kopparmanteln och det yttre järnhöljet. Ska det bara vara luft där?
En rent hypotetisk fråga...
Jag skulle gissa att hålet är för att inget vatten ska fastna i tanken pga att det inte kommer in luft i den när den ska tömmas. De vill väl inte baxa ut en massa vatten i onödan om det nu var de som skulle bära den.
Nu har du egentligen fått svaret, men i somras så gav jag mig på att slita ut min elpanna för att spara några kronor vid köp av nytt. Fick då tipset hos en VVS-firma att just borra hål i tanken för att det inte skulle ta en hel dag att få ur vattnet. Blir vakuum - dvs kanske tidskrävande att tappa ur...
Och den förövrigt tung även utan vattnet, samt så slapp med ett evigt smygläckande vid hanteringen efter att borrat och de rann ut betydligt fortare. ..
Och den förövrigt tung även utan vattnet, samt så slapp med ett evigt smygläckande vid hanteringen efter att borrat och de rann ut betydligt fortare. ..
Klicka här för att svara