Hej
Jag bor i ett enplanshus byggt -65 med markplatta i betong (således utan källare) . Huset värms med vattenburen golvvärme. Jag utgår ifrån att isoleringen under plattan är bristfällig då huset är så gammalt. Men jag undrar:

1. Är det ekonomiskt försvarbart att gräva upp längs plattans sidor och sätta isolering utanpå ?
2. Är det ekonomiskt försvarbart att isolera marken utåt längs markplattans sidor ?
3. Om jag sätter in en luft/luftpump, kan det innebära problem för markplattan och fuktvandring ?
4. Samma som punkt 3, och kan golvet då upplevas som för kallt ?

Tack på förhand för era funderingar!

Hurvida det är ekonomiskt försvarbart eller inte kan jag inte svara på. Jag läste en utredning som visade att det fordrades 40 cm isolering under plattan och lika mycket i kanterna för att få samma driftekonomi med GV som med radiatorer.

Ett sätt att förbättra ekonomin skulle kunna vara att sätta in en luft/vatten pump om du nu inte kan borra/gräva. Men jag antar att du är ute efter att minska förluster genom att sänka tempen på GV och istället värma luften.

Detta funkar säkert, men du kommer nog vilja köra lite komfortvärme i golven för att inte uppleva dem som kalla. Jag har lagt in GV i delar av källaren med 20 cm isolering. Redan innan jag satte på GV så upplevde jag dessa som betydligt mindre kalla än de som låg direkt mot mark.

Inga direkta svar, men kanske en liten bit på vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.