Hej!

Har precis skaffat annat hus. Uppvärmningen är en vedpanna med acktank och sedan en värmeväxlare som värmer luft som fläktas runt i kanaler till rummen.

Förutom fyra rum (2xtoa, hall, glasveranda) där det är vattenburen golvvärme (pex) som är anslutet direkt till pannan via cirkpump. Det fanns förut en strypventil precis innan cirkpumpen men den är borttagen. Det slussas alltså runt mestadels 60-gradigt vatten i slingorna. Detta är inget komfortproblem, men är det onyttigt för systemet?

Funderar på att sätta dit någon form av shunt i alla fall. Vad är det enklaste/billigaste man skulle kunna sätta dit? Cirkpump finns ju redan. Finns det något enkelt att köpa om man ser hela systemet som en slinga och exempelvis bara vill kunna sätta en maxtemp på framledningsvattnet som kommer från pannan?

Hur sker en enkel shuntkoppling? Se bifogad bild för hur jag tänker mig det. Är det en möjlig lösning och finns det något som kan användas för att få till denna maxtemp?

Tips om billig produkt som passar mig?

Mvh Pagge

• shunt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shunten borde kanske sitta före cirkpumpen så att den inte får pumpa "torrt" om shunten stänger tillfödet?

Mvh Pagge

M.a.o. byt plats på Cirk-pump och Schunt i din ritning så blir det rätt.
Schunten med styrning och motor kan du köpa från Acaso (http://www.lkacaso.se/sv/LK-Acaso/)

Tack för svaret!

Så koppling enligt ny ritning och en shuntventil med exempelvis en Automix 10, skulle då kanske vara det billigaste alternativet. Eftersom man verkar kunna ställa min-max-temp så kan jag ju då även manuellt ställa in min önskade slingtemp...

Mvh
Pagge

• shunt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det fina med det är att du kan låta innegivaren "stänga av" värmen när det blir tillräckligt varmt inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.