Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag råkade för ca.1 år sedan en mycket omfattande vattenskada där hela nedre våningen blev drabbad, ( vi blev av med köket i 8 månader). När allt tillslut blev torrt och det var dags för att återställa allt så ville jag ju passa på att förbättre lite....
Istället för att fylle upp golven med leka mellan golvbjälkarna osv... proppade jag ( VVS-kille) alla elementen på nedre våningen gör in vattenburen golvvärme på hela nedre våningen....helt perfekt.
Kastade ut pelletspannan, borrade efter bergvärme, ännu bättre.... Allt var frid och fröjd tills nu på julafton.
Läckage någonstans i värmesystemet....men vart?? då vi inte längre hade något värme i huset var jag ju tvungen att hämta in ved (som tur har jag möjligheten att elda i en kasset). detta var alltså på juldagen, då såg jag att teglet var alldeles blött, hittade alltså vart läckan var...bara att riva upp väggen :(. Det var ett av av de proppade element rören som hade frysigt sönder och sprängt en grov spricka i röret, helt otroligt vilken kraft is kan ha. Att proppa dessa rör i ett tvårörs system gör ju att det blir stillastående vatten i rören, är det sedan ett gamalt hus med gålig isolering så finns ju risk för frysning ( hade aldrig en tanke på det när jag byggde in dem tidigare, men blivit varse om det nu), valde nu att bygla över till returen för att få cirkulation på vattnet, de är nu varan och fina.... men har nu läst lite om detta och förstått att det inte är så bra att man kopplar ihop på detta sätt då returen inte får bli så varm, jag har ett ställe til där det finns stor risk för frysning...

Hur skall man göra ? Kan man förhindra stillastående vatten i dessa rör, finns det någon magisk lösning utan att behöva dra fram ett element, den möjligheten finns inte längre, kökslinan går efter den väggen. ( frugan är måttligt glad att vara utan kök igen :))
Har funderat om det skulle fungera om man kopplade in en ventil mellan framledning och returen, med mycket liten genomströmmning.

Tacksam för svar.
Morgan
 
  • fram-retur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ta bort alla onödiga rör plugga vid stammarna istället för i slutet av slingorna, så hade jag gjort iaf
 
Hmm. tanken har varit uppe på tråden, men stammen ligger högt upp i mellanbjälkslaget, har som sagt nyligen byggt om allt på nedre våningen och är inte ett dugg sugen på att riva taket... men jag håller med dig, det vore bäst. Tack ändå...
 
D
Sätt en strypventil på byglingen mellan rören och släpp fram ett litet flöde och isolera rören.
 
Tack för dina synpunkter, jag tror att det lutar åt det hållet, då det är den enklaste lösningen för mig som läget ser ut nu, det borde väl generera något lägre temperatur till returen. Någon som vet hur stor temperatus skillnad som är optimal mellan framledning och returen, idag är det ca: 5 graders skillnad, 58 grader ut och 53 i returen.
 
D
Optimal skillnad mellan retur och stig beror nog mycket på vad du har för uppvärmningssystem. Men du kan ju alltså strypa ventilen ganska hårt, du behöver ju ingen stor cirkulation där för att förhindra frysning. Eftersom det bara blir en liten del av flödet mellan stig och retur så kommer det inte påverka returtempen i någon större utsträckning.
 
berglun skrev:
Tack för dina synpunkter, jag tror att det lutar åt det hållet, då det är den enklaste lösningen för mig som läget ser ut nu, det borde väl generera något lägre temperatur till returen. Någon som vet hur stor temperatus skillnad som är optimal mellan framledning och returen, idag är det ca: 5 graders skillnad, 58 grader ut och 53 i returen.
Eftersom du har bergvärme är det egentligen inget problem att returen är varm, utan du vill ha så hög cirkulation som möjligt för att kunna ha lägsta möjliga framledningstemperatur, vilket medför liten skillnad mellan framledning och retur. Fast du ska förstås ha cirkulationen i de delar som står för uppvärmningen, inte genom onödiga rör som bara funkar som bypass, så därför ska du strypa dessa rör så mycket som möjligt utan att det blir risk att de fryser.
 
Tack för de svar jag fått, är det inte så att COP värdet blir bättre om retur temperaturen är lägre eller har jag missuppfattat det, jag är ingen klippa på hur det fungerar :-), Att jag skall strypa rören( byglingen) har jag förstått. Vad är lämpligast att använda till detta ? Något förslag.?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.