2 687 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Val av el-golvvärme
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag bestämt mig för att bila upp bef oisolerade betonggolvet, och isolera med mist 20cm Sundolitt och gjuta en betongplatta. Vill inte gjuta in el-golvvärmen, utan lägga den ovanpå plattan. Flytande golv. Och lägga klinker överst.
Men frågan är vad för fabrikat (teknik) som är bäst. Det finns värmeslingor och sådana med mattor.. Men det är ju inget man får göra själv, utan en fackman måste ju göra det.
Har ni några förslag på vad som kan vara fördelaktigast i en sådan här situation. Fördelar/nackdelar. Bor i Göteborg. Jag tar kontakt med el-firma och de har färdiga lösningar? Eller ska jag först köpa in materialet och sedan kontakta elektriker?
Och där jag har väggar; vägg för blivande bastu och duschväggarna (glasblock), där ska man helst inte dra värmeslingor? Och områden på golvet där jag inte ska ha värmeslingor ska helst vara avgränsade med expansionsfog?
Villa Varm har gjort så här; http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=9 med ytterligare 10cm isolering. Men det känns lite väl överambitiöst va?
Men frågan är vad för fabrikat (teknik) som är bäst. Det finns värmeslingor och sådana med mattor.. Men det är ju inget man får göra själv, utan en fackman måste ju göra det.
Har ni några förslag på vad som kan vara fördelaktigast i en sådan här situation. Fördelar/nackdelar. Bor i Göteborg. Jag tar kontakt med el-firma och de har färdiga lösningar? Eller ska jag först köpa in materialet och sedan kontakta elektriker?
Och där jag har väggar; vägg för blivande bastu och duschväggarna (glasblock), där ska man helst inte dra värmeslingor? Och områden på golvet där jag inte ska ha värmeslingor ska helst vara avgränsade med expansionsfog?
Villa Varm har gjort så här; http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=9 med ytterligare 10cm isolering. Men det känns lite väl överambitiöst va?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Personligen tycker jag T2 blå är bäst. Känns mer rejält än dessa tunna mattor. Varför vill du inte gjuta in kabeln?
Hela förloppet (lägga ut kabeln, mäta, koppla in) måste utföras av en elektriker (om du vill vara laglig och om du vill att någon garanti ska gälla).
Golvvärme måste alltid föregås av en jordfelsbrytare!
Man ska ej lägga värmekabel under där man ska placera någonting på golvet (blir för varmt då, mindre betydelse ju längre ner kabeln ligger)
Hela förloppet (lägga ut kabeln, mäta, koppla in) måste utföras av en elektriker (om du vill vara laglig och om du vill att någon garanti ska gälla).
Golvvärme måste alltid föregås av en jordfelsbrytare!
Man ska ej lägga värmekabel under där man ska placera någonting på golvet (blir för varmt då, mindre betydelse ju längre ner kabeln ligger)
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Att jag vill ha det ovanpå golvplattan är bara en känsla jag har.. Om det blir fel på golvvärmen så behöver jag inte bryta upp hela golvet för att byta ut det, utan det räcker med att ta bort det översta skicktet.
Går det inte bara att spackla in värmeslingorna eller måste det ännu mer cellplast mellan bottenplattan och spacklet (eller vad man nu använder) med värmeslingorna? Såsom länken till Villa Varm hade man ytterligare 10cm cellplast.
Och måste elektrikern gjuta in värmeslingorna i spacklet också, eller får/kan jag göra det själv? Det blir ju billigare desto mer man sköter själv.
Går det inte bara att spackla in värmeslingorna eller måste det ännu mer cellplast mellan bottenplattan och spacklet (eller vad man nu använder) med värmeslingorna? Såsom länken till Villa Varm hade man ytterligare 10cm cellplast.
Och måste elektrikern gjuta in värmeslingorna i spacklet också, eller får/kan jag göra det själv? Det blir ju billigare desto mer man sköter själv.
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag har nog fastnat för Ebeco Cable Kit och på Sigro har man rabatt just nu på Ebeco Cable Kit 300. Men vad är det för skillnad mellan denna produkt och den som heter 200 (förutom termostaten och maxeffekten i W)?
Vilken effekt i W skall jag egentligen välja tror ni? Det påverkar ju längden på kabeln.. Ytan som ska beläggas med golvvärme är ca 5kvm och totala ytan ca 10kvm. Tänkte lägga den på isolerad platta på mark i källarplan med klinkergolv. Väggarna är dock dåligt isolerade, eftersom det är i källarplan. Bara betonghålsten och utanpå isolerat med isodrän.
Och ytan under vägghängd toalett, kan man belägga den med?
Vilken effekt i W skall jag egentligen välja tror ni? Det påverkar ju längden på kabeln.. Ytan som ska beläggas med golvvärme är ca 5kvm och totala ytan ca 10kvm. Tänkte lägga den på isolerad platta på mark i källarplan med klinkergolv. Väggarna är dock dåligt isolerade, eftersom det är i källarplan. Bara betonghålsten och utanpå isolerat med isodrän.
Och ytan under vägghängd toalett, kan man belägga den med?
Redigerat:
Gjut in en riktig värmekabel i plattan. Då den går sönder om 50år så behöver du ej bila fram den. Ta då bort ytskiktet, spackla in en ny kabel och lägg nytt klinker (Gör inget om den gamla kabel ligger kvar i plattan)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden