1 419 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Problem med termostater på radiatorer
I vårt hus har vi ett flertal äldre radiatorer med ventiler som ser ut att vara av samma fabrikat och typ. Sen har vi termostater av olika typ på dessa. Problemet är att det är svårt att få bra reglering. Jag har hållit på och bytt och provat på de olika radiatorerna och ibland blir det bra och ibland dåligt. Ofta blir det full värme eller iskallt med ingen hysteres mellan.
Hur skall man gå till väga? Jag har förstått att man borde utgå från ventilernas märkning och sedan hitta passande termostater, finns detta tabellerat nånstans? Kan ventilerna kärva igen så att flödet blir så att säga icke-linjärt i förhållande till hur ventilen trycks in?
Hur skall man gå till väga? Jag har förstått att man borde utgå från ventilernas märkning och sedan hitta passande termostater, finns detta tabellerat nånstans? Kan ventilerna kärva igen så att flödet blir så att säga icke-linjärt i förhållande till hur ventilen trycks in?
Svarar mig själv. Har kollat upp att jag nog har MMA:s s k Minor-ventiler. Till dessa skall man ha s k MMA-M adaptrar för mina MMA MTW-termostater samt de äldre MMA-termostater som jag har. Problemet var nog att jag vänt adaptrarna åt fel håll.
Nu skall jag hem och testa!
Nu skall jag hem och testa!
Klicka här för att svara