Tjena!

Jag har vattenburen golvvärme på nedervåningen samt vattenburna radiatorer på övervåningen. Golvvärmen nere går på en egen grupp med shunt och reglersystem kopplat till rumstermostater. Övervåningen går direkt från värmepumpen som är reglerad av en utetempgivare. Detta funkar jättebra förutom då vi eldar i braskaminen. Eftersom vi har god tillgång till ved vill vi använda detta för att minska energiförbrukningen. Problemet är det att eftersom värmetillförseln för övervåningen inte regleras av inomhustemperaturen så fortsätter radiatorerna att värma som vanligt vilket resulterar till att det blir väldigt varmt på övervåningen.

Vilket är den bästa lösningen? Kan man sätta en central inomhusgivare på övervåningen kopplat till pumpen (IVT490) eller behöver man termostater i varje enskilt rum? Vilket är enklast/billigast att köpa och installera? Kan man göra det själv eller måste en rörmokar kallas in?

Tacksam för er hjälp!

Sitter det inga termostatvred på radiatorerna alltså?
Det är tämligen enkelt och billigt att montera sådana och de funkar helt enkelt så att de stryper vattentillförseln när det blir varmare i rummet.

Gabbe1 skrev:
Sitter det inga termostatvred på radiatorerna alltså?
Det är tämligen enkelt och billigt att montera sådana och de funkar helt enkelt så att de stryper vattentillförseln när det blir varmare i rummet.
Nja, alltså det sitter ju reglage som man själv kan vrida på för att justera genomströmningen. Men jag skulle vilja ha en automatisk termostat som slår av så fort tempen är tillräcklig. Enkelt och billigt passar mig alldeles utmärkt :)

Hur göra??

C
Vanliga radiatortermostater kostar väl 100-200 kronor styck tror jag, det är bara att köpa som passar på radiatorkopplet och skruva dit. Ställ dom några grader över önskad temperatur, så slipper du ha att dom stryper i onödan.

Perfekt - tack för tipsen. Har surfat runt lite och insett att det kanske är så pass pinsamt att jag redan har temperaturreglering utan att ha fattat det :) hehe

Att siffrorna 1-5 på vredet skulle motsvara olika temperaturer hade ju inte jag fattat! Trodde enbart att det var en "flödesindikator". Tyckte ju att det var lite konstigt på så pass nya radiatorer.
Men om så är fallet - varför inte skriva ut gradantal från början? Nåväl, jag pövar att vrida ner och ser vad som händer!

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.