Vattenburen bergvärme, både element och golvvärme. Det är ett gammalt hus som är ombyggt och tillbyggt i omgångar, dvs redig blandning av rör och element.

I källaren bytte en rörmokare ett litet element mot ett större förra vintern, detta element är det första på denna slinga och blir varmt. Returen är kopplad i överkant på elementet, dvs där ventilen sitter. Är detta riktigt?

Problemet är att denna slinga inte blir varm, jag kommer inte ihåg hur det var förra vintern.. Jag har provat att skruva in ventilen på detta element helt, men får fortfarande inte nån värme på de övriga i slingan.

Tacksam för tips, innan jag ringer och reklamerar.

Denna slinga har två element i källaren och går sedan upp en våning, men som sagt det blir ingen värme på de efterföljande elementen.

Tilloppet ska kopplas överst annars är det stor risk att endast del av radiatorn blir varm. Om den radiatorn blir varm så är det troligen inget fel på slingan i alla fall. Det verkar mer vara så att du har för lågt vattentryck i systemet. Öka till minst 0,5 bar, det räcker till 5 meter hög vattenpelare.
Lufta sen radiatorerna.

Jag har ett tryckkärl vid pannan, går det att öka trycket på annat sätt än att fylla på mer vatten? Jag har ju trycket så som röris rekommenderat. Det gör tyvärr ingen skillnad då jag luftar, har testat det ett flertal gånger. Vattnet som kommer är inte varmt. Jag funderar på om det kan ha "kommit in skit" i nåt rör, iom omdragning av diverse rör förra hösten. Kan man blåsa ett rörsystem med tryckluft, eller spränger man det då...?

Huset är två våningar med torn och källare, så den andra slingan har väl en tryckhöjd på 7-8 meter, medans denna endast går en våning, typ 2 meter..

Det är en Thermia Villa bergvärmepump vi har.

Ettrörs eller tvårörssystem ?
Men helt klart är att det är fel kopplat om tilloppet går till radiatorns nederdel. Om det nu är ett ettrörsssytem (vilket det vara eftersom du pratar om slingor) så kan det även vara vettigt att kolla om det verkligen är ett ettrörskoppel du har på radiatorerna. En mindre del av vattnet skall gå in i radiatorn, resten vidare i slingan, dessutom finns det antagligen en justerskruv i radiatorkopplet som styr hur mycket vatten som går vardera vägen.

Om termostaterna stänger på alla radiatorer i en ettrörsslinga skall fortfarande varmvattnet cirkulera genom hela slingan (Skall vara varm mao)

En brasklapp: Ett ettröskoppel sitter nedertill på radiatorn, därifrån går ett rör upp till överdelen och ett direkt till nederdelen. Om radiatorn är felkopplad är den kall upptill och varm nertill..

jag gissar att det är ett tvårörssystem... Det är två rör som följer alla element, dvs ett avstick från varje rör går in till varje element.

Vad jag menar med slingor är att det från pannan delas upp i två "slingor", som går vidare i huset. Det kanske är fel begrepp? Mao så sitter det typ en t-koppling som går vidare i två "slingor" varav den ena har problem med värmen. Men idag har jag faktiskt fått lite värme på elementen, jag har skruvat in ventilen på det första elementet, dvs det som blir varm, och nu känns det faktiskt varmt på övriga element. Kan det vara så att man måste göra det, eller kan det vara nån "propp" som har släppt?

Ettrörs system:

Endast ett rör går från shunten till första radiatorn, därifrån går ett vidare till nästa radiator etc..för att slutligen från den sista radiatorn gå tillbaks till shunten (En slinga) Alla radiatorer i en slinga är "seriekopplade"

Tvårörssystem:
Värmestammen består av två rör, varmvattnet från shunten går till översidan på samtliga radiatorer, och radiatorreturen från samtliga radiatorer är kopplade till returledningen. Tilloppsledningen är varm och returledningen kall. ("Parallellkoppling")
--
I ett ettrörssystem är ledningen varmast till första radiatorn och därefter lite mindre varm till nästa radiator etc, för att kompensera för detta brukar radiatorerna vara större ju senare i slingan de sitter.

---

Både ett-rörs och tvårörssystem kan förstås grenas ut i flera stammar, ditt problem kan vara att motståndet i den ena "stammen" är högre än i den andra..

Om du har en cirk-pump med tre hastighetslägen kanske det skulle hjälpa att öka på pumpen litet om den inte redan nu går på max

, men ett foto på radiatorkopplet och ledningen skulle underlätta spekulationerna..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.