Hej alla,
och God fortsättning på julen!
Jag funderar på en sak. Jag bor sedan några år tillbaka i en liten kustnära samfällighet (hus avsedda för permanentboende) med ett parhus och en radhuslänga. Majoriteten av de boende är tyvärr bara sommarboende här. Jag har förstått att många av dem stänger av värmen helt eller delvis vintertid. Själv har jag inte tänkt på detta förrän jag hörde vår enda permanentgranne knorra lite om det här. Finns det några tankar här om detta? Vad ska man tänka på?
Mvh
Marilyn

Att ha på sin egen värme på så man har varmt hemma.

Om man inte har tömt alla rörledningar på vatten, så kan dom riskera att frysa sönder. Man brukar säga att det behövs en underhållstemperatur på 12 grader inne för att skydda rören mot sönderfrysning om dom ligger i trossbotten t.ex. På våren när husen fortfarande är kalla inomhus, då driver man med den varmare uteluftens hjälp in fukt i huset och därinne kondenserar densamma, vilket också skadar huset, så vid den årstiden är det viktigt att ha ventillation och värme till en viss grad inne i huset.

Ville kanske den knorrande permanentgrannen slippa värmeförluster in till grannens ouppvärmda bostad?

Bodde för många år sedan i en bostadsrätt i USA med grannar på fyra sidor. Jänkare gillar att 25 C inomhus på vintern (och 18 på sommaren, go figure..) så det var alltid varmt i lägenheten och gasräkningen var nära noll..

Hej!

Det är ren galenskap att helt stänga av värmen i en fastighet avsädd för permanentboende då det som ovan nämnts skapas kondens innanför diffusionsspärren (plasten) under våren då huset är kallare inne än ute många gånger.

För din skull är det ingen fara, men för deras.

Nu är det ju svårt att veta exakt vad som menas med att "stänga av värmen". Det kan ju mycket väl vara så att de endast håller underhållsvärme runt 12 grader och att grannen, som är sur över att inte få gratishjälp med uppvärmningen, kallar detta att "stänga av värmen".

Det är nog ganska allmänt känt att man inte helt stänger av värmen i vinterbonade hus och de som inte vet det lär sig nog det rätt snabbt. Det låter otroligt att ett flertal verkligen skulle stänga av värmen helt. Att "delvis" stänga av värmen (vilket jag antar innebär en temperatursänkning) är ju inget problem.

Kondens/diffusionsspärr:
Det är just plastfolien som är problemet, skall man ha kallställda hus skall man ha byggt med ngn typ av vindpapp istf plastfolie. Folien eller pappen skall hindra varm fuktig luft att strömma ut i ett kallt utrymme. Den behöver faktiskt inte vara helt "vattentät", bara hindra luftströmmar. I ett kallställt hus måste fukten kunna röra sig litet...

Sönderfrysning:
Dricksvatten & värmeledningar skall tömmas helt om man vill kallställa totalt. Inte en bra ide att ha vattenburen värme i ett hus man vill kallställa, glykolblandat vatten funkar iofs men är dyrt och läcker lättare (lägre ytspänning med glykol). Och framför allt; Ett vattenburet värmesystem kostar man ju på sig för att värma upp huset på vintern....

Sen får man ju tänka på att även andra saker kan frysa sönder om man kallställer (Akvarier, dryckesflaskor i skafferier, färgburkar, etc etc..)

Men: Kallställning är ju det mest effekltiva sättet att spara dyra uppvärmningskostnader.. Förr i tiden värmde man bara upp delar av husen vintertid och trängde ihop sig i det upppvärmda köket och ev. kammaren... "Hall" & "sal" var som gott som alltid ouppvärmda, eller värmdes bara upp då de behövdes..

Det är märkligt att man inte använder kallställning eller värmesänkning mer nu för tiden..(Liksom även avstängnigng/neddragning av ventilation etc)

PST skrev:
Det är märkligt att man inte använder kallställning eller värmesänkning mer nu för tiden.
Kanske för att man utnyttjar hela sitt dyra hus mest hela tiden? Varför bygga 200 m2, om du bara använder 120m2 regelbundet?

Redigerat:
Fast å tredje sidan kostar ett modernt hus knappt något att värma upp. Är det ett litet hus kostar 10 grader knappt en spänn.

Kallställda hus har jag och helt problemfritt är det ju inte. Drar massa el fastän det inte borde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.