P
-PC-: 90° var bara taget på en höft, jag har ingen erfarenhet av detta, än :) Jämför man TK1A mot en vanlig dubbeltermostat för olja så är den 50% dyrare 1000kr / 1500kr. Inte så farlig skillnad, men 1500kr är ju pengar som ska ut för det... Hittade inte så bra info på deras sida. Hur är det med TK1A, finns det överhettningsskydd i den, eller måste man ha ett separat? Max brytström
6 svar · 2,7k läst
M
muffen35: Bild kommer. Pannan är kanonbra. Har ingen acktank utan eldar bara med ved och på sommaren med elen för att få fri tillgång till varmvatten. Det sägs att man inte ska koppla ett slutet käl till pannor som eldas med ved. Jag kopplade in en litet slutet käl under diskbänken och fungerar utmärkt. Pannan smälter bra in i köket då man kan ha pannan som arbetsbänk och bänkskåp ovan.
4 svar · 1,9k läst
S
cheetah1: Frånluftsvärmepumpar bör dö i en eld. Nej okej, det kanske var lite hårt, men det stora flertalet av dom är ganska värdelösa, man får kanske ut 1-2 kW från kompressorn, resten tas från elpatronen. Möjligen en Comfortzone (ett eget, ganska okänt fabrikat, som tydligen ska vara rätt bra), en Nibe 750P som är på G och ska vara effektivare än nånsin, eller en sån IVT-nånting-twin
12 svar · 3,2k läst
M
mulpac: Allt tyder på att du har dålig cirkulation i radiatorerna. Det är troligt att det finns avstängningsventiler till radiatorslingan någonstans. Är dessa i sådana fall öppna? Går cirkulationspumpen eller har den fastnat ett fått något elektriskt fel? Är det en luftficka i cirkulationspumpen så den pumpar dåligt? Det kan vara luftfickor någon annanstans också; ibland kan det vara lite
3 svar · 1,1k läst
S
stedevil: [citat] Beror på smak och inredning. Vitmålade rör kan på samma sätt vara fula som stryk i fel omgivning.
7 svar · 7,6k läst
S
stedevil: Ok, har redan svarat på detta inlägg. Enklare om du inte postar samma sak på flera ställen. :)
3 svar · 2,4k läst
mexitegel
mexitegel: Effektmässigt skiljer det mest teoretiskt mellan jämförbara radiatorer. Du får mest pang för pengarna med panelradiatorer typ purmo compact C22. Jag kör med Korad motsvarande som ser identiska ut och är lite billigare och har inte haft några problem. Lätta att montera var de också även om jag inte kan jämföra med något. Och överdimensionera hellre effekten på dina radiatorer än
1 svar · 1,3k läst
S
Stenmark: Vi har precis gjort ett tryckprov av vårat nybyggda hus. Medelvärde Övertryck (50 Pa) = 0.757 l/s m2. Medelvärde Undertryck (50 Pa) =0,795 l/s m2. //Johan
3 svar · 1,7k läst
S
stedevil: Glöm inte heller att jobba i taket, med armarna högt över huvudet, är bland de sämsta arbetsställningar man kan ha rent orkesmässigt. Man är rätt spak efter bara någon timme.
8 svar · 5,2k läst
actus
actus: Gillar detta.. Man får svar på frågor man borde veta men inte hade en aning om att man skulle fråga efter.
8 svar · 1,1k läst
O
Olof.R: [citat] Tack för din input. Det fick mig att fundera lite. Jag måste ta och räkna bättre på vad det kostar. Tanken med fjärrvärmen just nu är precis en försäkring. Som första-hus-köpare och inte 100% insatt i uppvärmningssystem så känns det inte så dumt, innan jag känner mig säker på att jag fått ordning på de övriga prylarna. / Olof
16 svar · 9,4k läst
·
W
Warström: Jag bytte min CTC Master 104 och LVAn i augusti till en IVT 590 och en IVT TA 450. Den fungerade utmärkt tyckte vi tills förra veckan. När temperaturen sjönk så blev det bara kallare och kallare. Vi ringde till installatören Teknikgruppen väst när tempen låg på 16 garder. När en tekniker kom idag (Inte samma som installerade men från samma firma) sa han att han förstod att det var
2 svar · 2,0k läst
H
Havsutsikt: [citat] Jag gillar denna komentar, frikyla i all ära, lite som att ha pool. Lite trevligt för den som bor där, desto mer som skrytobjekt. Finna en massa bra solskydd förutom markiser. Dessutom så låter det enkelt med frikyla, men det ska till kylaggregat och separat slinga för kyla mm. lite mer än att bara värma hålet.
19 svar · 6,7k läst
M
madcat1980: Han var sjysst och gjorde om. Denna tråd kan låsas nu (om det går).
3 svar · 1,9k läst
·
M
mikaelbe: Tack för tipset! Det visade sig vara mycket luft i en radiator på övervåningen som hindrade flödet.
3 svar · 4,3k läst
I
injonil: Det är med största sannolikhet helt oisolerad källarplatta. För att få god ekonomi på uppvärmningen skulle ni behöva bila upp plattan och isolera med minst 10cm cellplast för att sedan gjuta med golvvärme. Finns otaliga trådar om detta i forumet!
1 svar · 2,0k läst
M
mdahlind: Hej Vi ska bygga ett lösvirkeshus med Varbergshus på ca 165 kvm i 2-plan. Jag undrar om någon har prisuppgifter från de olika husföretagen vad skillnaden är att lägga in vattenburen golvvärme på övervåning istället för radiatorelement. MVH Marcus
0 svar · 1,7k läst
S
stedevil: [citat] Du menar en TVA/plattvärmeväxlare? Jag avfärdade det då specifikationerna är 12L 42C vatten/min. Ska vara en väldigt liten/underdimensionerad PVVX i så fall om den bara ger max 42C ut vid 80C i värmevattnet. Det är dessutom rent av farligt att jobba med 42C som maxtemp på varmvatten (perfekt temp för at odla legionella). Skulle det vara en PVVX så kan det ju vara delvis
7 svar · 5,0k läst
M
mulpac: Är det kallare uppe än det är nere när du eldar så kommer luften att vilja "byta plats" eftersom varm luft är lättare än kall, så då kommer det att "rinna" kall luft ner efter trappan. Om kassetten är riktigt installerad så det är tätt runt skorstenen så är det inte så våldsamma luftmängder som kaminen drar in som förbränningsluft, utan det brukar balansera sig rätt fint av
2 svar · 1,4k läst
S
stedevil: http://sfinxsolar.e-butik.se/?cat_id=43&head_id=0 Jula har en L/V pump för sådär 20.000 också.
8 svar · 2,5k läst
M
magnus74: Vi satte in en luft/luftvärmepump istället...
2 svar · 7,8k läst
S
stedevil: Vårt ligger nästan ända uppe i nock på 2 bjälkar som i sin tur ligger mellan 2 hanbjälkar.
2 svar · 1,0k läst
·
M
myrstack: Är det rena snitt du behöver är hålsågen det du måste ta fram, spelar det mindre roll att du får fixa kanterna så bila igenom det med borrhammaren. För hålsågen har du både möjligheten att köpa en med tungsten eller liknande för lättbetong/tegel eller så köper du något billigt på närmaste bygghandlare. Kör så djupt som möjligt, bila ur och sedan kör igen osv osv. tegel
3 svar · 3,1k läst
A
avendere: Om du med "kattstrypare" menar straps/buntband/najtråd ämnade för att fästa slangen vid armeringen så hänvisar jag till tidigare inlägg om att det inte går att fästa i enbart armeringsnätet. "kattstrypare" föresten? - Snacka om morbid fantasi. (Den som nu myntade uttrycket) MVH: Marcus
11 svar · 3,7k läst
T
tca25210: Pannans maxeffekt är 13 KW men kan begränsas i olika steg mellan 1.85 och 13 KW Vad finns det för andra alternativ.
3 svar · 847 läst
v-g
v-g: Man kan även få problem med kondens (kanske inte med pellets dock) i pannan.
18 svar · 3,5k läst
J
Jonas_81: Håller som best på att trimma in kurvan på min nyinköpta OUMAN EH-800, Termostaterna kommer också att användas då jag har 1-rörs system lite surt när det kräver högre värme för att få det att räcka runt... Sen så finns det ju massa andra intresanta funktioner med temp sänkning enlingt tid och/eller hemma / borta styrning
40 svar · 12,6k läst
Q
Qrille: Har ju vedpanna på ena röret och vedspis på det andra, så det lär ju bli mer än 100 graders skillnad när man eldar i spisen skulle jag tro. Gör jag ändringar nu så skulle det kosta ca: 1200:- för att ta hem kranen två gånger, men eldar jag och röret böjer sig, så blir det ju dyrare.
7 svar · 882 läst
G
gaia: Kanske direktspjäll står öppen hela tiden???? direktspjäll - ett spjäll bak på pannan vid rökröret. Spjället regleras oftast manuellt med en spack och har en viktig funktion : 1/öppet - släper rökgaser från eldstaden den kortaste vägen direkt till skorstenen, öppet läge används enbart vid upptändning av pannan 2/ stängt - rökgaser tvingas gå den långa krokiga vägen förbi
2 svar · 5,3k läst
S
stedevil: Har satt en sådan till mina föräldrar. Funkar utmärkt. En stor Danfoss PVVX. Men det är bara en byggsats med nödvändig hårdvara, låda & isolering mm får man bygga själv (men man har bra timpeng när man gör det jämfört med andra alternativ).
6 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.