Värme allmänt
mulpac: [citat] Luftningsskruven brukar sitta mitt på den runda gaveln fram på pumpmotorn. Skruva ur den, men akta dig så du inte bränner dig på vattnet som sprutar ut.
Jonas_81: Passar på att låna denna tråd det var så bra skiss. Jag har detta system nu med kombipanna laddomat 4030 och acctank och har funderat på att kompletera med solvärme främst för att få varmvatten men även vårar och höstar när det är kalla nätter varma dagar så skulle man kunna kopla in en platvärmeväxlare till pannan enligt skissen och sen så laddar laddomaten tanken om det blir
Mikael_L: [citat] Det kan stämma. PDF om NTC'n från Elfa: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/06025886.pdf Och en tabell från IVT's inst.manual. http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_HT_sv_1.4_290580-20.pdf Ger vid handen att värden stämmer rätt bra överens. Men kontrollera gärna, så jag inte sett fel, eller tänkt fel.
patlar: Svarar själv, kanske hjälper det någon annan. Öppnade returen (på minishunten) en aning för att kompensera för för högt primärtryck som gjorde att termostaten slog. Nu funkar det som det ska igen.
Åbacka: Jag har också fått intrycket att det beror lite på vilken sotare man har hur hårt de tar på regler. Och precis som roke säger så kan man ju välja på att ta striden eller rätta sig efter sotaren. Godkänner inte han anläggningen så blir det ju inget eldande. Sen vet jag inte om det i mitt fall var så att kaminen stod för nära den mineritförsedda väggen för att den skulle göra
stedevil: [citat] Ja, klart det går (fast kan bli bökigt). Tänk dock bara på att du i vilket fall måste elda mot en acktank, inte golvet direkt (inte skönt med golv på 50-80C...)
anjn: Provar i kattegorin biobränsle i stället, så någon moderator får gärna ta bort den här tråden
andreas_gbg_: Nej en arbetsdag är vad det tog 2 man sist när de kopplade in pumpen. Men jag känner mig så jäkla blåst. 60.000kr för pump och installation. Har idag sett pump + pannan för 60.000kr + installation. Känns som att jag minstonde blivit blåst på 20.000kr. Nu jobbar ju inte samma säljare kvar på företaget jag handlat hos så det finns väl inte egentligen någon anledning att bojkotta
Pompe1997: Jag vet att det e dags för en ny panna men vill gärna klara mej igenom denna vintern utan att köpa ny. Har tänkt att göra det efter nästa sommar. Nu vill jag veta om man kan montera på en sugande fläkt på en gammal självdragspanna? Typ att bygga in den i röret mellan panna och skorsten. Och var hittar jag sådana fläktar som tål så hög värme? Har för trång skorsten till
Ada: Hur är det med frostrisken? På Durgos hemsida säger dom att ventilen ska placeras frostfitt. Jag ringde dem och då sa som att is kan försämra tätningen. Det är inte några större problem eftersom vi har bra luftgenomstömning på vinden där ventilen ska ut. Någon som har erfarenheter av detta?
drik: Hej Vedeldat system som ska kompletteras med ytterligare en expansionstank. Gammalt hus med granitstenar som källarväggar vilket ger djupa fönstersmygar i källaren. Jag vill montera det nya kärlet bredvid det gamla i en fönstersmyg. Två frågor; -Är det okej att exp.kärlet lutar lite inåt rummet? -Funkar det med två tryckexpansionskärl som kopplas på samma ledning med varsin
skallis: Hej! Läste er fråga då jag undrar över samma sak. Vi funderar över om vi ska lägga vatten eller elburen golvvärme för lika stor yta. Hur valde ni?
Palte: Det fungerar inte. Du får försöka få tag i samma variant. T-35 har ingen reglerfunktion i sig den sitter numera i boxen.
mikaelbe: Vi bytte våra gamla radiatorer mot två st handdukstorkar i vårt nya badrum som är på drygt 10 kvm. Det funkar ypperligt, har inte slagit på golvvärmen än, golvet har inte härdat klart, men det är ändå tillräckligt varmt. Dock är det på övervåningen så det behövs inte mycket värme och sen är det vattenburna torkar. Handdukstorkar ger som sagt inte ifrån sig så mycket värme
Namdil: Armaflex är en kondensisolering. Inget att ha i en vedpanneanläggning
keng: [citat] Just nu är det ingen lukt inomhus, jag kan ju dra ut ett fack så att det blir mer fart på elden (mer syre antar jag), skall testa det och kolla om det luktar.
giantvalley: [citat] Ja jag är inne på samma bana som dig. VVX för sol och tvv, och isolering med lösull för bästa ekonomi. Men det är stor skillnad på en tank med bivalent shunt, laddning i sidan med internt styrrör till tanktopp, invändiga skiktplåtar, fötter så man kan isolera botten m.m. Istället för en tank som är helt tom innuti, elpatronuttag för lågt monterat, Ingen möjlighet att
Fabrikör Stava: Det finns decibelnivåer som Naturvårdsverket lagstiftat och som Miljö&Hälsa stödjer sig på. Dessa nivåer skiljer sig för olika tider på dygnet och mellan 22.00-07.00 blir de som strängast. Då får man inte överskrida 42 db (eller om det var 40db) vid tomtgränsen. Det gör man alldeles säkert i detta fall när det bara är någon meter ifrån. Den tabell du skall kolla på avser
stedevil: [citat] Precis. Lufta med pumpen på och rätt dragna kopplingar är A & O. :)
Fransberg: Vår braskamin måste enligt anvisningar placeras minst 25 cm från brännbar vägg, men vi vill kunna minska detta avstånd genom att använda ett strålningsskydd/brandskydd på väggen. Sotaren pratade om att man med Mineritskiva eller plåt monterad på 3 cm distans från väggen kunde halvera avståndet. Meenn... det låter rätt fult! Kan någon tipsa om en bra lösning?
bajramd: Jag har installerat en vattenmantlad kamin och en acu-tank på 750 l med varmvattenberedare på 120 l parallellt med den gamla oljepannan. Min fråga är hur ska jag seriekoppla de här två systemen för att även om tanken är varm så går pannan ändå.
knyttet: Vi har en skorsten där någon monterat in ett rör. Röret har de dragit så att det går från en pipa in i en annan. Nu läcker röret. Tror ni att man kan dra ett nytt rör i det gamla? Det är ju lite kenpigt att renovera eftersom de som gjort dragningen använt 2 pipor. Huset är från 20-talet och rördragninge förmodligen gjord på 60- eller 70-talet.
prototypen: Det är nog mässing i ventilerna (men mässing består av mest koppar) och någon liknande lösning med inloppet nere har jag då aldrig sett tidigare men det funkar säkert det också. Termostatventiler går att montera om de finns med så kort/liten krok men ta med bilderna till en VVS handel så kanske de kan lotsa dig genom detta. En kompis fick kapa alla rör 2 cm för det fanns inte så
Wizeguy: Håller på att lägga golvvärme (vattenburen) i ett rum och var i farten med att beställa färdigspårade 22mm skivor.. Men fick se att vissa märken var det OK att lägga laminat golv direkt ovanpå och vissa inte -där var man tvungen att lägga en "12mm ROT skiva" imellan.. De modeller jag gämfört är Upnors 22mm skiva (den vanligaste!?).. där är det OK att lägga laminat direkt på
PST: Ett annat sätt att mäta upplevd temperatur är att ha en temperatursond som är uppvärmd.Sonden skall dessutom ha en yta som kan stråla/ta emot strålningsvärme. (Optimalt är nog att sonden hamnar i jämvikt vid ca 30 grader) Rör sig luften kommer sonden att kylas av luft som är kallare och värmas av luft som är varmare, och tempsonden ger då ett mått på "windchill", likaledes
Avemo: [citat] Jag var bestämmt otydlig. Jag menade att du kunde testa att öka termostatens inställning. Kanske finns det ställen i huset varifrån värmen skulle spridas effektivare, men det är väl inte helt enkelt att flytta den. Erik
exerg: Lera, stenar eller keramik i förbränningsutrymmet är i första hand där för att isolera mot de kalla järnsidorna så att vedgaserna kommer över de 7-800 grader som krävs för att de ska kunna brinna. Det skyddar naturligtvis samtidigt mot och jämnar ut höga temperaturer. I vedspisen är leran,som frhe säger, ovanför ugnen mest för att det skall finnas värme kvar till att även steka
2an: Med värme från acktank är det nästan ett måste med autoshunt, Stryp gärna radiatorerna på returen för att få lägre flöde = lägre returtemp så får du ut ändå mer ur tankarna... Finns ju shuntstyrningar som kopplar på elpatronen då shunten varit helt öppen 1 tim o tankarna är tomma sedan stänger den elpatron då shunten börjar stänga då du eldar.. Har du golvvärme är det