1 119 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elförbrukningen
Hej !
Står här med ett helt nybyggt hus som vi flyttade in i för någon vecka sedan. Ett 1 1\2 plans hus på 170 kvm som vi värmer med bergvärme.
Jag spanar nu som en hök på elmätaren för o försöka få en uppfattning om nästa elräkning o temperaturen har legat mellan 15 o 25 minus i flera veckor nu...
Ser ut som om jag hamnar runt 1500-1700 kwh för en månad.
Bra eller dåligt ?? Nån som håller räkningen som mig
Mvh Johan
Står här med ett helt nybyggt hus som vi flyttade in i för någon vecka sedan. Ett 1 1\2 plans hus på 170 kvm som vi värmer med bergvärme.
Jag spanar nu som en hök på elmätaren för o försöka få en uppfattning om nästa elräkning o temperaturen har legat mellan 15 o 25 minus i flera veckor nu...
Ser ut som om jag hamnar runt 1500-1700 kwh för en månad.
Bra eller dåligt ?? Nån som håller räkningen som mig
Mvh Johan
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Det låter väl helt normalt. Man får spara på sommaren för att ha råd med elen på vintern
Låter till och med bra med tanke på temperaturen.
Förmodligen har du väl 400-500 kWh av detta som hushållsel oxå så då står pumpen för strax över 1000 kWh vilket låter ok, Beror ju iof på många faktorer som användning avv varmvatten o innetemp samt husets isolering/ålder oxå..
Måste eltillskottet hjälpa till nu??
Alla termostater fullt öppna så pumpen jobbar under rätta förutsättningar??
Måste eltillskottet hjälpa till nu??
Alla termostater fullt öppna så pumpen jobbar under rätta förutsättningar??
Tack för svaren!
2an - pumpen har aldrig behövt gå på tillskott mer än när jag fyller badkaret - ett stort sådant....
Men vad menar du med att alla termostater ska vara fullt öppna ?? de styrs väl av rumsreglagen ?? Inte ska jag väl ställa dem på fullt ?
2an - pumpen har aldrig behövt gå på tillskott mer än när jag fyller badkaret - ett stort sådant....
Men vad menar du med att alla termostater ska vara fullt öppna ?? de styrs väl av rumsreglagen ?? Inte ska jag väl ställa dem på fullt ?
Klicka här för att svara