Hej . min bror har övergett sitt hus och nu har jag tjatat åt mig att få ta både kombipannan och akumelatortankarna.

de är bara det att han har inte haft någen värme alls i huset. rör har spruckigt i kopplingarna och fryse.. hur stor är risken nu att pannan och akumelátor tankarna inte har frusit sönder ?
var nyss och kikade och inga synliga skador såg jag varken på pannan och eller tankarna..

hur ska jag kolla om dom är hel i tankarna och så?
jag har ju inget panrumm idag så de vore ju perfekt för mig att ta hans grejor,
om dom nu är hel.. tacksam för alla svar.. ¨

dessutom så läkte pannan lite de var en packning som ´måste bytas.. så varje gång han eldade fick han fylla på vatten. tänkte att de också kan vara lite avgörande att ´de finns lite hopp ?

Hur gammal är pannan?
Har det varit fruset i pannrummet också?

pannan är -05 -06 ja rör och sånt har släppt i pannrummet på grund av att dom har frysit

Provtryck grejorna bara.

Som Fredda säger, men du får vänta tills det har tinat.

ah okej men hur gör man när man provtrycker det då?

jag kanske kan göra en liten brasa i kaminen så det tinar till sig ?

Om pannan är frusen ska du inte börja elda i den. Har den inte varit trasig innan, så blir den p.g.a. kraftiga temperaturskiftningar. Försök hellre att tina upp den med hjälp av en varmluftsfläkt.

När den väl är upptinad kan du fylla den med vatten. Plugga samtliga ledningar förutom påfyllnadsröret. Sätt en manometer på pannan, då kan du hålla koll på trycket. Låt trycket gå upp till 2 bar, sedan väntar du en timme eller två och kollar om trycket har förändrats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.