Hjälp! Har installerat nytt i pannrummet. I ett fristående pannrum har vi en tank på 1300L samt en 500L skiktning funkar bra 15 meter kulvert in till källaren där det står en slavtank på 500L med beredare 120L kulvertstyrning där emellan skiktning funkar även där. eldar upp tankar till ca 75 gr, det gör jag av med på ca 12 timmar är det normalt?
Har en gammal funkisvilla från 53 byggd i sipporex eller vad det heter. 60 m2 i två våningar.
Hur många kw per dygn?
Har en gammal Landis & gyr shuntautomatik liggande men behöver en inomhusgivare till denna! någon som har eller kan tipsa?:confused:

Varför eldar du bara upp dem till 75 grader? Och vilken utetemperatur har du när vattnet räcker i 12 timmar?

Ett annat tips är att höja innertempen medan du eldar tankarna fulla sen när det är slut så sänker du den igen, mao nyttja huset som en acctank också :)

mr buggy skrev:
Hjälp! Har installerat nytt i pannrummet. I ett fristående pannrum har vi en tank på 1300L samt en 500L skiktning funkar bra 15 meter kulvert in till källaren där det står en slavtank på 500L med beredare 120L kulvertstyrning där emellan skiktning funkar även där. eldar upp tankar till ca 75 gr, det gör jag av med på ca 12 timmar är det normalt?
Har en gammal funkisvilla från 53 byggd i sipporex eller vad det heter. 60 m2 i två våningar.
Hur många kw per dygn?
Har en gammal Landis & gyr shuntautomatik liggande men behöver en inomhusgivare till denna! någon som har eller kan tipsa?:confused:
Har plastkulvert som tål max 70gr ska bytas efter vintern
Tempen ligger på 0-5 minus alltså inte så kallt

jag har en laddomat reglerventil liggandes oanvänd. den ser till att vattnet inte blir mer än 75gr ut till kulvert.

då kan du ladda tankarna i pannrummet till 100gr om du vill.

Är det så man gör för att kunna använda plastkulvert? Jag funderar på att göra tvärtom - lägga kulvert till garage och ha en liten tank där för gv + ev aerotemper + VV. Kommer troligen inte att gå mycket VV i garaget och GV och aerotemper behöver ju inte så hög framledningstemp. Kan jag då ladda mina tankar i huset fullt och sen ha någon stryning som skickar över till "lilltanken" i garaget när den börjar tömmas och så en reglerventil som ser till att det inte blir högre än 75 i kulverten.

Har nu stängt av slavtanken och tar från huvudtanken istället funkar bättre nu klarar jag mig med eldning en gång per dygn. problemet verkar vara shuntautomatik och högre temp i tankarna. har en sån där blandningsventil innan kulvert men funkar inge vidare, blandar när kulvertpump drar in vatten men när den står still så trycker värmen på utan att få någon blandning. tempen på kulvert kan då ligga uppåt 100 vid eldning. då blir en ju lite svettig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.