Då har jag äran att få göra mitt första inlägg på detta forum som jag smygläst på under förmiddagen ;)

Vi har köpt morfar och mormors gamla kåk och lämnat gamla kåken med vedeldning för att nu ha uppvärmning via ytjordvärme. Min lille inneboende pyroman skriker redan efter tre veckor, det enda som jag tuttat på är marschallerna på nyårsafton q(;^;)p

Det var ved/olja/el-uppvärmning tidigare och i den kanalen som är kopplad till pann-liket i källaren sitter en Höganäspipa vilket i sig inte säger mig ett skit, men jag tror det är mer bra än dåligt :confused:

Det ska enligt morfar finnas en kanal ledig för att just kunna montera en extra värmekälla (läs kamin). Men vilken kanal visste han inte och jag har inte varit uppe på taket och sett hur det ser ut, det är svinhögt och jag gillar inte höga höjder (1½-plansvilla) :blushing:

Men jag satte mig och rotade i en hög med ritningar och fann nåt som skulle kunna hjälpa mig, men jag är osäker. Tog en bild på hur det ska se ut i murstocken, det är alltså kanalen uppe till höger på bilden. Kanalen är delad enligt bilden men det verkar korkat med tanke på att min nu inköpta begagnade kamin ska installeras i sidan som är uppåt på bilden. Det är den enda sidan av murstocken som är blottad på bottenvåningen.

Bild på ritningen: Är kanalen uppe till höger som är delad och som ska användas på något sätt. Fundering: Hur vet man från vilket håll man ska titta? Räknas det från framsidan på kåken?

Bild på kaminen: Nu står den på platsen som är tilltänkt. Murstocken är från vänsterkanten på kaminen och till dörrfodret till höger, min förhoppning är ju att rätt kanal är rakt bakom kaminen där den står på bilden. Då har jag 42 cm till dörrfodret.

Är jag galen om jag och kompisen tar och bilar hål "på chans"?

Har ringt runt till olika aktörer som installerar kaminer men det är ju väntetid alabama överallt, jag vill elda snart :rolleyes:

Eller ska jag ringa sotarmurre först och be honom besikta kanalen och på så sätt få reda på var kanalen ligger?

Mycket frågor blir det :D

//Micke

• Bild0130 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0132 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.