Hej!

Ska lägga slutlig beställning på hus i dagarna och våndas lite över om jag ska koppla en VVB med eller utan elpatron till min FLVP.

Kostnaden för en VVB utan elpatron som kopplas till FLVP:en är 12000 kronor exkl.moms, kostnaden för en VVB med elpatron är 6000 kronor exkl moms. Jag har bygganmält innan årsskiftet så jag har de "gamla" byggreglerna att luta mig på.

Hur funkar det egentligen? Jag antar att man kopplar VVB med FLVP och att vatten från VVB bara används när det andra vattnet är "slut"? Detta innebär ju att i de flesta fall så kommer bara vår VVB stå och underhållsvärma vattnet. VVB kommer att användas när vi duschar mycket eller tar oss ett bad. Frågan är bara hur mycket energi det tar att underhållsvärma? Ett ladda 200 liter till 80 grader kostar cirka 15kWh och det kommer inte att ske så ofta...

Någon som kan räta ut mina frågetecken eller förklara begripligt?

Tack!

Eftersom lösning med VVB utan elpatron är DYRARE(?) så antar jag att det är en större pump?

Elpatronen går bara in och värmer vattnet när pumpen inte orkar,

Samma pump - Nibe F750. Enligt mitt tycke är det också konstigt med en dyrare lösning när elpatronen saknas. Mitt största frågetecken är runt den energi som en VVB med elpatron kan tänkas dra för underhållsvärme? De 6000 kronorna som utgär prisskillnaden kan med ett elpris på 1 kr/kWh värma 80000 liter 80 gradigt vatten. Det är cirka 300 badkar med 80 gradigt vatten... Undrar hur mycket jag badar...

Den lilla energiförlust som VVB har kommer ju huset tillgodo i form av värme, förvisso kanske inte helt optimalt men förlusten är inte så stor att det spelar någon roll i förhållande till hur tråkigt det är att ha en värmeanläggning som inte ger tillräckligt med VV.

Frånluftsvärmepumpar har inte så hög effekt varför det kan vara klokt att ha en VVB. Kallas i värmepumpssammanhang för övrigt för spetsberedare.

Eftersom det är 6 tkr billigare med VVB än utan så kan du troligen underhållsvärma den värmepumpens livslängd för de pengarna ;)

mabraham skrev:
Kostnaden för en VVB utan elpatron som kopplas till FLVP:en är 12000 kronor exkl.moms, kostnaden för en VVB med elpatron är 6000 kronor exkl moms.
Det måste väl ändå vara så att den för 6000kr värms enbart med elpatron.
Och den för 12000kr värms med värmepump, + att den har elpatron?

Nope, ingen elpatron i den ena - Boverkets nya regler tillåter bara viss installerad effekt och då finns det inte utrymme för elpatron i en VVB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.