2 412 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Kalibrera shuntens klaff mot utanpåliggande visare
Finns det något smart sätt att kontrollera att shuntens klaff (alltså själva flödesväxlaren) stämmer överens med vad som indikeras med en visare på utsidan?
Jag har lite problem att få upp någon riktig värme i huset och jag misstänker ovanstående fel, framför allt eftersom jag märkte att det var ganska enkelt att lossa på en skruv och ändra visarens läge.
Termometern som sitter utanpå pannan visar 60 grader vilket jag tycker borde betyda att jag skulle kunna få upp rejäl värme i radiatorerna, men trots att shunten står på 10 (max) så är radiatorerna bara "lagom" varma.
Tacksam för svar!
Jag har lite problem att få upp någon riktig värme i huset och jag misstänker ovanstående fel, framför allt eftersom jag märkte att det var ganska enkelt att lossa på en skruv och ändra visarens läge.
Termometern som sitter utanpå pannan visar 60 grader vilket jag tycker borde betyda att jag skulle kunna få upp rejäl värme i radiatorerna, men trots att shunten står på 10 (max) så är radiatorerna bara "lagom" varma.
Tacksam för svar!
Om den står på 10 nu och den vore fullt öppen,så skall du få upp samma temperatur som pannan.Det vill man ju inte skicka ut i elementen,så därför skall motorshunten reglera det som du ställer in reglercentralen.Enklast är om du stänger shunten helt med ditt "kugghjul"(du vet).Vrid det till noll och vänta tills du ser att axeln rör sig till noll.Du får kolla på shunten så du ser att den stänger.Justera visaren i det läget,för då vet du att det är nollställt.Sen när du vrider upp kugghjulet,så skall du se att den öppnar.Testa att vrida ratten på max,så du ser att den går upp till 10.Gör det när pannan inte är så jättevarm,för du vill inte skicka upp 90grader.
.Kan ju hända att shunten kärvar på de högre lägena.
Min shunt.

.Kan ju hända att shunten kärvar på de högre lägena.
Min shunt.

Problemet är dessvärre att motorn som automatiskt styr shunten är kopplad till en "spak" som sitter på axeln in till shunten. Jag misstänker att den här spaken är felvriden på axeln. Att ändra på reglerpanelen gör att spaken vrids ner till 0, men jag kan ändå inte veta att den då är inställd på att pumpa runt returvatten enbart.
Här är en länk till en bild på min shunt:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/8JmTiIcGuxlqHburAG-MMw?feat=directlink
Jag undrar om det finns något smart sätt att gå till väga för detta. Annars får jag väl helt enkelt som du säger dra ner shunten till 0 och vänta och se om elementen kallnar och så testa mig fram tills det blir rätt.
Här är en länk till en bild på min shunt:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/8JmTiIcGuxlqHburAG-MMw?feat=directlink
Jag undrar om det finns något smart sätt att gå till väga för detta. Annars får jag väl helt enkelt som du säger dra ner shunten till 0 och vänta och se om elementen kallnar och så testa mig fram tills det blir rätt.
Jag skulle märka nere på den tandade delen på spaken på motorn,med en tuschpenna,för att ha ditt grundläge nu.Sen skulle jag lossa spaken på motorn,så att armen blir fri till shunten.Sen ta handen och dra shuntspaken fram och tillbaka så att du vet att den är fullt rörlig och går lätt.Den går ju bara till ett visst stopp åt båda hållen.Ser ut som det sitter en låsskruv/insex på den axeln.Sen har du en skruv som gör att den inte kan glida ut.Vid en ev justering får du lossa dessa.När du har justerat shunten så får du anpassa den andra armen på motorn.Går shuntspaken t.ex.bara till 2 åt höger,så får du justera.
Det visar sig bara du börjar
Hur står ditt "kugghjul" nu på panelen,eftersom den pekar mot 10?
Du får anpassa "kugghjulsinställningen" efter hur du får den nya shuntinställningen.
Lycka till
Det visar sig bara du börjar
Hur står ditt "kugghjul" nu på panelen,eftersom den pekar mot 10?
Du får anpassa "kugghjulsinställningen" efter hur du får den nya shuntinställningen.
Lycka till
Jag lyckades igår med att frikoppla reglermotorn från shunten genom att lossa på spårskruven (se min tidigare bild) och lirka bort armen från axeln. Axeln in till shunten går precis som du sa lätt att vrida runt till och med utan armen. Min shunt verkar dessvärre gå att vrida runt 360 grader, så det är inte så lätt att utröna vad som är 0 och 10 med hjälp av detta. Däremot går shunten avsevärt trögre att vrida runt drygt halva varvet. Detta beror väl antagligen på att den har "körts in" på de 90 grader som reglermotorn väljer. Tyvärr omöjligt att veta om det är något som har varit felinställt alltid och därmed säger det inte mig så mycket att det går lätt eller trögt.
Igår provade jag istället att sänka "önskad temperatur" på panelen uppe i huset till lägsta vilket gjorde att reglermotorn helt riktigt vred om från 10 ner till 0 på shunten. Väntade någon timme och kände att elementen hade svalnat så då ställde jag upp till ca 20-22 grader varpå motorn gasar upp till 10 igen och elementen blir varma. Det känns som att allt fungerar som det ska, det är bara att jag tycker elementen borde gå att få riktigt heta.
Tips mottages varmt såklart!
Igår provade jag istället att sänka "önskad temperatur" på panelen uppe i huset till lägsta vilket gjorde att reglermotorn helt riktigt vred om från 10 ner till 0 på shunten. Väntade någon timme och kände att elementen hade svalnat så då ställde jag upp till ca 20-22 grader varpå motorn gasar upp till 10 igen och elementen blir varma. Det känns som att allt fungerar som det ska, det är bara att jag tycker elementen borde gå att få riktigt heta.
Tips mottages varmt såklart!
Jag misstänkte att cirkulationspumpen var felet först, men jag tycker bestämt att det låter av den. Den går att ställa i olika hastigheter och nu står den på 3 som är max. Vrider jag ner till två surrar den lite mindre så det verkar riktigt tycker jag. Dessutom förändras temperaturen på radiatorerna ganska fort när jag ställer om shunten, vilket jag tycker antyder att cirkulationen går som den ska. Det susar ju också ganska mycket från elementen, men det borde väl också vara ett gott tecken? Själva pumpen surrar ju ganska svagt, men de kanske inte brukar vara så högljudda?
Finns det något annat sätt att säkerställa att cirkulationspumpen är ok?
Finns det något annat sätt att säkerställa att cirkulationspumpen är ok?
Skruva loss locket på sidan (20 mm i daimeter) och kolla om pumpen axeln rör på sig. Du kan ju också kolla om tillopps röret till elementen är varma, kan ju vara så att du har bra värme fram till elementen och att det är något fel med elementen/termostaten.
Provade att lossa på något runt på ca 2 cm diameter på cirkulationspumpen. Det var en rund med ett spår lämpat för en ganska stor skruvmejsel. När jag lossade på denna började det sippra ut vatten så jag drog åt den igen. Tror nog att pumpen går som den ska med tanke på att radiatorerna ändrar temperatur ganska fort efter att man flyttar shuntens läge.
Jag provade istället att lossa på insexskruven som håller fast "visaren" mot shuntaxeln och flytta den lite. Jag tror bestämt att radiatorerna nu blir lite varmare, och temperaturen i pannan är nu bara 45 grader och elpatronen jobbar för fullt med termostaten satt på 65 grader. Detta är nog så bra det kan bli med för klen elpatron och slut på olja (vi avvaktar med att fylla oljan för vi planerar att byta ut oljebrännaren).
Jag provade istället att lossa på insexskruven som håller fast "visaren" mot shuntaxeln och flytta den lite. Jag tror bestämt att radiatorerna nu blir lite varmare, och temperaturen i pannan är nu bara 45 grader och elpatronen jobbar för fullt med termostaten satt på 65 grader. Detta är nog så bra det kan bli med för klen elpatron och slut på olja (vi avvaktar med att fylla oljan för vi planerar att byta ut oljebrännaren).
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Tur att det löste sig. Jag har haft samma problem som dig. Har haft en 6kw elpatron till 185 kvm. Den orkade inte lägga ut mer än 35 gradigt vatten till radiatorerna. Så nu när det var så kallt så har den haft lite svårt att värma upp huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden