Vi har låtit sätta in en insats i vår befintliga öppna spis men tyvärr har det bara lett till att det blivit kallare i rummet :(.

Jag var noga med att välja en insats som hade direkt tilluft (stos för anslutning på undersidan) eftersom vi eventuellt skall installera mekanisk ventilation pga radonproblem. Det blev en Dovre 2575 CB.

Efter firman som vi köpte den av installerat den upptäckte vi 2 saker. Dels ger den dålig effekt när man eldar i den och dels är det ett kalldrag från den nedre delen. Insatsen fyller nästan hela öppningen men har c:a 10 cm galler uppe och 7 cm galler nere. Genom att sticka in en tempmätare vid det nedre gallret uppmätte jag c:a 6 grader. Efter att ha pratat med installatör och återförsäljare så kollade jag tilluftsröret som de dragit in från utsidan av huset. Det var dåligt med isolering kring det så jag tryckte dit så mycket det gick runt det. Sen knölade jag in en sopsäck i röret och täckte hela öppningen med en isolerskiva som jag kilade fast med lecablock. Tanken var att helt utesluta tilluften som felkälla. Då kunde jag efter en dag uppmäta c:a 14 grader på samma ställe som tidigare gav 6 grader.

Som nästa expriment tog jag bort isolerskivan och sopsäcken i röret och satte tillbaka det lilla gallret på utomhusöppningen, då blev det 10 grader.

I rummet där spisen står är det golvvärme och c:a 20-21 grader i luften. Är det någon som vet vad som är rimligt att förvänta sig att spisen skall hålla för temperatur när man inte eldar i den? Ska den vara 10 grader varm när rummet i övrigt är 20 grader? Känner man på den så känns den som en stor isbit i metall och det känns som den används som kylskåp för rummet i stället för värmekälla (det blir ju visserligen varmare när man eldar i den men tillför inte så mycket värme då heller).

Luften utifrån slutar ju inte att gå genom kaminen bara för att du slutat elda. Du får nog ut med sopsäcken mellan eldningarna eller få dit ett tätt spjäll. 10 cm ovanför kassetten är lite i minsta laget för att få ut maximal värme ur spisen om du eldar" för fullt". För att vedgaserna skall kunna brinna måste de upp över 800 grader vilket naturligtvis blir svårare ju kallare inluften och kaminsidorna är. Det är att elda för fullt med altandörren på glänt tills du får en glödbädd i kaminen innan du stänger kaminluckorna helt och ev sätta in ett galler i kupan.

Jag har en teori om varför det blir kallt under insatsen som de flesta tycker verkar långsökt men jag tänke ändå "lufta" den här. De som installerade gissade nog fel i vilken höjd de skulle bila hålet ut från öppna spisen genom ytterväggen. Det verkar som marknivå är en bit över golvnivå inomhus (det är sutteräng). Så de hamnade högt med sitt friskluftintag. Det är nu draget med en flexibel slang enligt nedan:

788201010020789d1.jpg

Min teori är att eftersom slangen fylls med kall luft som har relativt hög densitet (kall luft är ju tyngre än varm) så kan den åka ner och lägga sig i slangen och kyla ner (vilket jag försökt illustrera med de blåa pilarna i bilden ovan). Om man i stället hade installerat enligt bilden nedan så hade detta inte kunnat hända eftersom den kalla luften inte kan falla uppåt (pga sin tyngd).

8682010100803ce8f.jpg

Jag kan tänka mig att det är flera saker som gör att det blir kallt men att detta är en av dem. Eller är det väldigt långsökt? Alla åsikter är välkommna!

Har förressten fått bort det nedre gallret och kan nu mäta c:a 6 grader i området där slangen ansluter till stosen. Det går dock inte se riktigt om slangen sitter ordentligt fast på stosen. När jag hade en sopsäck i hålet på utsidan var det 17 grader på samma ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.