Det är så att jag har slutet system,men har problem med trycket i tanken.Jag är tvungen att ha "mycket" vatten i systemet,för att komma upp i tryck då jag tror att förtrycket är lika med noll.När pannan kallnar från 85 till 65 grader så går båda mätarna ner till noll.Enligt mätaren på pannan,så skall det vara 6 mvp,men jag får fylla på till ung.8 mvp,för att få upp trycket i systemet som då ligger på ca1 kg.
Frågan är då om det går att fylla på luft i blåsan när det är vatten i systemet?
Går det att sätta en kran efter säkerhetsventilen mot tanken,för att i en ev.framtid behöva byta kärl?
Kan det bli bättre/jämnare värme till elementen om man sätter dit en cirkulationspump?
Som det är nu så är elementen bara varma i överkant,om de inte är fullt öppna.
Skall man sätta dit termostatventiler i stället för de gamla manuella?
Svårt att få full värme på elementen på övervåningen.Ventiler fullt öppna.
Börjar så här;)
Glömde skriva vilket värmesystem som jag har.
Pellets i en gammal dp Aquator.

Redigerat:
Du får inte sätta avstängningsventil till exp.kärl. Vad händer om någon råkar stänga av???

Men det är praktiskt med en avstängare då man ska kolla trycket i kärlet, som TS har det nu har han troligen ingen expansion ändå. Till säkerhetsventilen ska man inte ha en avstängare.

Man kan sätta ett lås på avstängaren eller skruva bort handtaget.

Protte

rikard55 skrev:
Du får inte sätta avstängningsventil till exp.kärl. Vad händer om någon råkar stänga av???
Ingenting om inte trycket stiger, då öppnar säkerhetsventilen...

Såg nu att han hade slutet, då har man ju alltid säk.ventil.
Fick för mig att han hade öppet kärl, då är det ju inte alltid man har säk.ventil.

C
Man ska ALLTID ha avstängningsventil innan expansionskärlet om man har slutet, annars kan man inte kolla förtrycket utan att tappa ur hela jävla anläggningen. Däremot är det väl lämpligt att säkerhetsventilen sitter före avstängningsventilen då.

Ja,jag menar efter säk.ventilen men före kärlet.Sen behöver man inte elda på så mycket innan man monterar bort kärlet,så att trycket är så högt.Ratten eller spaken kan man ta bort och hänga på röret,så det inte kommer bort.Nu blir detta i sådana fall för framtiden om det skall fixas med kärlet.Nu får jag väl vänta tills det inte behövs nån värme i systemet längre och sen tappa ur systemet.Det går väl att testa hur tät shunten är.Vad tror ni om kärlet,är det blåsan som är paj?Provade att trycka ventilen i helgen och då väste det luft,men förra gången så kom det bara vatten ur ventilen.Går det att pumpa med en cykelpump eller skall det vara kompressor?

Kompressor o nån form av tryckmätare..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.