-David- skrev:
Har 2-rörs system och tänkte strypa vattentemperaturen med hjälp av en [länk] där jag monterar rumsgivaren på framledningen till fördelningen.
Om detta är en bra eller dålig idé vet jag inte, men jag kommer ju aldrig att få mer än ~30°C vatten till golvet....
Denna termostat ska alltså INTE reglera rumstemperaturen utan enbart begränsa framledningstemperaturen... (billigare än en blandningsventil)
???
Förklara hur du tänker. Jag förstår inte hur en strypning ska kunna sänka temperaturen. Du behöver väl antingen
A) Blanda varmt o kallt vatten till rätt temp
eller
B) Avge värme på något sätt innan du leder in värmevattnet i golvrören.

En strypning åstadkommer inget av ovanstående.

På skissen har jag ritat en form av strypning innan vattnet når själva golvvärmen.....om termostaterna stänger helt borde väl vattnet cirkulera runt runt i golvet ?
Således borde ju ditt alternativ A vara uppfyllt ?

Jag vill ju tro att lika mycket vatten som passerar termostaterna också går tillbaka i systemet via returen ?

Inser nu när jag ser skissen att jag kanske borde ha en backventil på röret som kopplar ihop framledning och retur ?

Kolla på ritningen:
http://w1.515.telia.com/~u51517771/skiss01.jpg

Redigerat:
-David- skrev:
På skissen har jag ritat en form av strypning innan vattnet når själva golvvärmen.....
Läs min fråga igen. Hur ska värmen i det varma röret bli lägre 5cm efter strypningen mot 5cm före? Det är ju samma temp på vattnet oavsätt hastigheten det strömmar igenom på. Du kommer få ett system som antingen alltid är öppet eller alltid är stängt.

För att det ska ha någon som helst chans att fungera måste tempgivaren för din strypning sitta EFTER röret som sammanbinder golv-returen med golv-framledning.

Redigerat:
Hmm...nu trillar polletten ner.....
Förstår vad du menar !

Att montera rumsgivaren innan cirkulationspumpen skulle ju göra det bättre balanserat.....
Det skulle ju förhindra att varmare vatten än 28-30°C kunde gå ut i golvet.

Frågan är ju då var komfort-termostaten skulle in för att få nån hyffsad reglering av rumstemperaturen ?

Före eller efter "begränsningstermostaten" ?
Borde väl inte spela nån roll ?

Kan det gå att bygga nåt sånt här simpelt med någorlunda funktion, eller siktar jag för lågt ?

Jag skulle sätta en rumstempbegränsare efter cirkpumpen (vad jag förstått är det bättre om en pump jobbar mot ett tryck än mot ett vakum). Tänk bara på att du aldrig ska stänga slingan 100% medan pumpen går (då går den varm och blir inte långlivad).

Så jag skulle satt tempstrypningen efter avsticket som sammanbinder det med varma. Men det är möjligt systemet blir för trögt (dvs det finns så mycket värme lagrat i golvet och slingan så när termostaten stänger så fortsätter värmen öka i rummet okomfortabelt mycket/länge). Fast det kan du väl iofs reglera genom att ha så låg framledningstemp som möjligt vid "termostat 1".

Jag är sugen på en sån här lösning, men vad säger egentligen försäkringsbolag och riktiga VVS-firmor om sånt här? Är det lika livsfarligt som att cykla utan hjälm? :D

Det är inte raketforskning och det finns inget som förbjuder dig att koppla/bygga/dra ditt eget värmesystem som du vill.
Själv har jag byggt två specialare i mitt hem.

En liten 5m2 golvvärmekrets i ett badrum som är kopplad direkt på radiatorslingan via en termostatventil, funkar kanonbra eftersom jag aldrig har mer än 45º framledning.

I garaget har jag 75m2 golvvärme som kostade en bråkdel mot färdiga lösningar.
Tre slingor 20mm PEX kopplade på en billig fördelare.
En ESBE blandningsventil
En cirkulationspump som styrs av en rumstermostat.

Vad VVS firmor tycker om detta är ju helt irrelevant.

Okej, tack för svaret. Stämmer det att det inte finns någon certifiering som krävs för VVS jobb? Är det ungefär samma regler som gäller för våtrum, att det ska vara fackmässigt utfört?

Vid t.ex. en försäljning vill man ju inte ha något tjafs om att golvvärmen inte är "godkänd"... Oftast brukar ju folk hänvisa till vad försäkringsbolagen anser, för att avgöra om en installation är okej eller inte. Någon som kollat detta med sitt bolag?

//Mattias

Det finns regler för VVS och även kurser och certifikat, men det finns ingen lag på att du inte får utföra jobb själv, dock kan säkert försäkringsbolagen gnälla om de inte anser att det var fackmannamässigt installerat, dvs att inte gällande regler har följts.

När det gäller vattenburen värme så tror jag dock att det inte gäller samma regelverk där som för tappvatten.
Jag vet inte om det finns några regler alls som reglerar hur en vattenburen installation får utföras.
Det kan säkert någon annan svara på.

Intressant att höra om någon VVS certifierad skulle vara beredd att göra en liknande installation som yrkesman. ;)

Edit: Bortsett från förtjänst och krånglighet såklart...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.