Hej!
Har ett rött 400 l. kärl på tre ben (aquasystem, hittar ingen mer info) och fick med en armatursats innehållande en avluftare, säkerhetsventil och en sån kran som brukar sitta under varmvattenberedare (med typ ett T under, för säkerhetsventil och avtappning). Armatursatsdelerna sitter på en mojäng helt fullpepprad med hål, kommer behöva 4 pluggar då ovanstående är på plats i den. Hela grejen passar sedan jättebra uppepå expansionskärlet men mitt bekymmer är att hålet på ovansidan av expansinskärlet är täckt av en tunn plåt som inte ser ut att gå att avlägsna. Min gissning är att man borrar/slår hål på plåten men det skulle kännas bra om någon kan bekräfta detta innan jag gör det :-) Kärlet har en luftnippel som vanligt ute vid kanten på ovansidan.

Själva expansionsledningen tänkte jag ansluta mellan botten på tryckexpansionskärlet och det kalla(re) röret mellan tank och pelletspanna.

Att jag har 400l kärl är för att jag inte gillar öppet system men vill ha 1500 l. acctank till solvärme.

/Tobben

Redigerat:
Detta var ju inte så muntert... har ringt leverantören som ringt sin leverantör men varken de eller de lokala rörmokarna vet vad hålet mitt uppepå expansionskärlet är till för. Blir väl till att skruva isär och kolla hur det fungerar (hittar ingen sprängskiss).

Sitter inte anslutningen i botten ? Det brukar de göra på stora kärl.

De brukar sitta i botten på kärlet, och alla hålen på uppsamlingsröret är till för avluftare, manometer,mm men det brukar bli en eller två kvar att plugga.
Sedan låter 400 l väldigt stort om du bara har 1500 l. Det är ju nästan 22,5%. Det bör räcka med 10-15%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.