2 649 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Värmeslinga vid entré för torrt golv!
Tja!
Ska lägga ca 3 kvm klinker vid min entré i hallen. På denna yta står i nuläget allt som oftast två barnvagnar fulla av snö vilket brukar resultera i stora skitiga pölar på golvet. Min tanke var att lägga en el-slinga under det nya golvet och finns det möjlighet att såhär i förhand räkna ut vilken effekt som behövs för att hålla golvet torrt utan att det blir alldeles för varmt? Jag hade nämligen till en början tänkt att styra slingan med en vanlig strömbrytare, och låta den vara på vid behov helt enkelt. Rummet värms för övrigt med vattenburen betydligt billigare värme, så slingans huvudsakliga funktion är att hålla torrt de dagar det behövs. Skulle det inte fungera får man helt enkelt byta till en termostat istället.
Jag ska riva bort nuvarande golvmaterial ner till råspont. Där ska värmekabeln läggas i flytspackel och sedan klinker ovanpå.
Sammanfattningsvis:
Vilket värmekabel lämpar sig till ovanstående material? Kan man lägga ex Kima Turkos 16W/m eller får den bara ligga mot betong? Eller är det Kima Grön 8W/m som gäller vid träbjälklag?
Vilken effekt bör jag ha för att hålla golvet på 3 kvm torrt utan att det blir onödigt varmt? Golvet blir som sagt ej primär värmekälla.
Ska lägga ca 3 kvm klinker vid min entré i hallen. På denna yta står i nuläget allt som oftast två barnvagnar fulla av snö vilket brukar resultera i stora skitiga pölar på golvet. Min tanke var att lägga en el-slinga under det nya golvet och finns det möjlighet att såhär i förhand räkna ut vilken effekt som behövs för att hålla golvet torrt utan att det blir alldeles för varmt? Jag hade nämligen till en början tänkt att styra slingan med en vanlig strömbrytare, och låta den vara på vid behov helt enkelt. Rummet värms för övrigt med vattenburen betydligt billigare värme, så slingans huvudsakliga funktion är att hålla torrt de dagar det behövs. Skulle det inte fungera får man helt enkelt byta till en termostat istället.
Jag ska riva bort nuvarande golvmaterial ner till råspont. Där ska värmekabeln läggas i flytspackel och sedan klinker ovanpå.
Sammanfattningsvis:
Vilket värmekabel lämpar sig till ovanstående material? Kan man lägga ex Kima Turkos 16W/m eller får den bara ligga mot betong? Eller är det Kima Grön 8W/m som gäller vid träbjälklag?
Vilken effekt bör jag ha för att hålla golvet på 3 kvm torrt utan att det blir onödigt varmt? Golvet blir som sagt ej primär värmekälla.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gör det ordentligt med termostat och en 300-400W, efter ett tag kommer du inte att vilja stänga av förrän fram i maj månad. När dina barn kliver ur barnvagnen så kliver de rätt ut i närmsta snödriva och när det kommer in så "tappar" de kläder direkt innanför dörren. Min äldste är 17 och tappar fortfarande kläder. Mina arbetshandskar är alltid torra på morgonen och skorna så där gosigt varma.
Protte
Protte
En termostat är ett sätt att reglera effekten så att inte golvet blir för varmt. Det brukar finnas strömbrytare inbyggd i termostaten. Du har förmånen att prova dig fram till hur högt termostaten måste stå för att det skall torka och du kan fortfarande enkelt stänga av när den inte behövs. Den enda fördel jag kan komma på med att utelämna termostaten är att du slipper inköpskostnaden. Den kan aldrig öka, bara minska energiåtgången.
Erik
Erik
För att svara på din fråga så skulle jag räknat med strax över 150W per kvadratmeter dvs 450-500W.
Effekten och värmen hör inte ihop så enkelt. Värmen är ju summan av effekt in minus utstrålning * tiden. Effekten påverkar snarare hur fort det blir varmt inte hur varmt det blir.
Väljer du effekt för att plana ut vid 27 grader så tar det väldigt lång tid att bli så varmt.
Så Jag hade definitivt inte valt bort termostaten. Det finns så många färdiga paket där du får termostaten på köpet så det är inget att tveka på. Ett Värmekabel kit på 490W hade jag valt.
Effekten och värmen hör inte ihop så enkelt. Värmen är ju summan av effekt in minus utstrålning * tiden. Effekten påverkar snarare hur fort det blir varmt inte hur varmt det blir.
Väljer du effekt för att plana ut vid 27 grader så tar det väldigt lång tid att bli så varmt.
Så Jag hade definitivt inte valt bort termostaten. Det finns så många färdiga paket där du får termostaten på köpet så det är inget att tveka på. Ett Värmekabel kit på 490W hade jag valt.
Med risk för att verka tjatig (men är många som inte vet detta): Att lägga golvvärme är behörighetskrav på! Samt att tillverkaren brukar ha krav på att det är en elektriker som lägger/kopplar in slingan, gör någon annan det så brukar inte någon garanti/försäkring gälla om den skulle gå sönder. Du måste dessutom ha jordfelsbrytare installerat på den gruppen, men de visste du säkert 
Till topic: Du ska självklart styra golvvärmen med en termostat. De sitter en strömbrytare på denna som du kan använda för att slå av värmen då den inte behövs.
Hur just "Kima Turkos 16W/m" får förläggas vet jag ej, detta borde stå i installationsanvisningarna. Fast jag tvivlar på att man får lägga 16W/m kabel direkt mot brännbart material.
Till topic: Du ska självklart styra golvvärmen med en termostat. De sitter en strömbrytare på denna som du kan använda för att slå av värmen då den inte behövs.
Hur just "Kima Turkos 16W/m" får förläggas vet jag ej, detta borde stå i installationsanvisningarna. Fast jag tvivlar på att man får lägga 16W/m kabel direkt mot brännbart material.
Hej, jag har golvvärme med klinkers i hallen och det är verkligen kanon med barnvagnar och blöta skor, tänkte tipsa om termostaten jag har en Devireg 535 är inställd på 16 grader med golvgivare så golvet håller minst det men sen finns det en knapp som höjer temperaturen med 4 grader under 2 timmar. Ganska lagom för att torka upp.
Anledningen till att jag undrar är att den kabeln blir totalt sett billigast. Halva priset jämfört med ex Kima Grön 8W/m. Är det ok att lägga något under? 6mm gips? Plåt? Cellplast? Minerit? Eller något annat. Det får dock inte bygga för mycket. Blir redan högt som det är...Rrrrr skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Klart det blir halva priset då längden bara blir halva. Får man inte lägga 16 W/m mot brännbart så får man inte och då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en med 8W/m om den är godkänd mot brännbart.
Det har med risken för brand och dessutom får man en jämnare värme med dubbelt så mycket kabel.
Vill du fortfarande köra med 16W/m så får du kosta på ett tjockt lager med dyrt flytspackel eller sänka golvet så du får dit en rejäl kaka betong.
Protte
Det har med risken för brand och dessutom får man en jämnare värme med dubbelt så mycket kabel.
Vill du fortfarande köra med 16W/m så får du kosta på ett tjockt lager med dyrt flytspackel eller sänka golvet så du får dit en rejäl kaka betong.
Protte
Om detta äro vi helt överens! Sitter som hastigast och kikar på termostater till dito golvslinga. Finns en uppsjö och jag kollar bla på Conrad.se där jag köpt en del el och elektronik tidigare. Vissa termostater använder sig av en givarkabel som jag antar ska ner i golvet. Vad drar man för nytta av denna, jämfört med att enbart mäta rumsluften där termostaten placeras?prototypen skrev:
Som jag förstått det kan man med mediokert resultat styra golvvärmeslingorna genom att mäta tempen på rumsluften om givaren i golvet gått sönder. För att det alls skall fungera tror jag att det måste vara ett stängt rum med slingor i hela golvet. Du skall ha en givare i golvet. Du vill värma golvet så att vattenpölar torkar. Inte värma rummet med golvet om jag förstår dig rätt.
Erik
Erik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med en öppen planlösning så måste man ha golvgivare. Försöker man reglera på lufttempen så endera står värmen på hela tiden och försöker värma upp en stor del av huset eller så värmer resten av huset luften så pass att golvvärmen alltid är från. Det finns ett mellanläge men det är smalt.
Golvgivare är inget problem, ett igenkorkat VP-rör och stoppa i givaren.
Protte
Golvgivare är inget problem, ett igenkorkat VP-rör och stoppa i givaren.
Protte
Nja, kunde man kanske gjort. Var från början inte tänkt att va nån värme alls. Kom på tal då problemet med blöta barnvagnar uppdagades. Hade det varit hela hallen hade det kanske hamnat i ett annat läge. Nu blir det bara en keramikbelagd liten ruta innanför dörren. Jaja...Tiger79 skrev:
Tack! Så får det bli!prototypen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden