Jag skall installera en ny vedpanna samt ack.tank.
Tyvärr kan jag inte sätta tanken bredvid pannan, utan de måste placeras på var sin sida av pannrummet.

Övre röret från pannans överdel till tankens överdel är lätt att dra i taket.
Undre röret från tankens underdel till pannans underdel vill jag inte ha rakt över golvet.

Vad bör man tänka på om man drar även detta rör i taket?
Eventuellt kan jag fräsa upp en kanal i betonggolvet, men då kommer det kanske för lång ner istället?

Idealet är väl ca 20-30 cm över golvet men det hamnar då nästan mitt i pannrummet.

Kanske någon har haft en liknade installation och kan ge goda råd?

Edit: stavfel

Redigerat:
Fräs ned röret, det kan aldrig hamna för lågt.

Det blir nog nedfräsning. Tur att jag har fotat alla golvvärmeslingor och allt i betongplattan innan den gjöts.
Jag gör nog en kanal på ca 100x100 mm. Den blir ca 150 cm lång. Den kan nog täckas med en durkplåt eller liknande.

Isolera röret och gjut igen med murbruk så går det lätt att bila upp om det skulle behövas

Tack för tipsen, men att mura in röret skall jag försöka undvika. Jag kanske kan spruta i fogskum, ev. i omgångar. Då får ingen fukt plats, hoppas jag. Längs kanterna gjuter jag ett par profiler så att golvdurkplåten ligger kvar. Den skall bära en pallvagn med vedhäck på.

Låter komplicerat mot att slå i lite bruk (procentat med sand)

Jag har tidigare vid genomgångar i betongmur under mark inte murat igen kring rör, slangar och kablar utan bara sprutat i en tub fogskum. Det ser ut som en jättehemorojd men det håller tätt, mössen gnager inte i det, och det är jättelätt att skära bort om man behöver dra om rören eller stoppa i ett nytt rör.

Så numera murar jag inte igen om det inte är nödvändigt, fogskum funkar jättebra. Dessutom isolerar det utmärkt. Det blir i alla fall inte sämre än lecablock, betong, sten eller liknande.

I mitt pannrum vill jag kunna kolla rör och vinklar. I detta fallet blir det en 90-gradersvinkel i varje ända på det nedsänkta röret. Dessutom blir det bra isolerat med fogskum. Och vem vet, om ett par år så kommer jag på att jag vill ha ner ytterligare ett rör, eller byta dimension på det rör jag har.

Ursprungsfrågan handlade dock om tak- eller golvdragning. Jag tolkar det så att det är inga problem att dra returröret nere i golvet, en bit under pannans och tankens bottennivå.

Vad som händer vid takdragning är dock intressant att få reda på.

Drar du röret i golvet får du ett rättvänt U och luften kan stiga uppåt utan problem. Drar du nedre rör i taket får du ett felvänt U och problem med luft.

Sen blir det ingen självcirkulation heller, men den är lite överskattad.

C
Det är inte bra att dra det övre röret i taket heller.

Det går bra om det är anslutet till öppen expansion eller högsta änden mynnar i tankens sida. Men bara ett uppochnedvänt U är att be om problem.

Det undre röret är alltså ok att stoppa ner en bit under golvnivå/pannbottennivå/tankbottennivå, och det kan bli problem om man istället drar det högt uppe i taket.

Det övre röret skall dock inte dras för högt?

Min takhöjd i pannrummet är ca 2.40. Jag vill gärna ha röret ca 2.30 över golvet. Detta är ca 80 cm över pannanslutningen. Tanken är ännu inte byggd, men kommer att bli ca 6 m3 i rektangulär form, ca 1.80 hög. Jag funderar på öppen expansion med ett kärl som ligger max 30 cm över tankens topp.

Så det övre röret blir som ett uppochnervänt U. En luftningsanordning måste då sätts på detta rör.

Tack för alla tips.

Att bara sätta ett T-med luftare på funkar dåligt. Anslut expansion där istället.

Nu är inte hela projektet färdigplanerat och jag har inte satt mig in i alla detaljer än, men jag läser på, bl.a. här på forumet.:)

Om jag vill hålla mig till låga tillåtna tryck utan godkänd tryckprovning så får väl inte det öppna exp.kärlet vara högre än 30 cm över tankens topp.

Det lär också finnas nån "luftsönderdelare" att montera på ett rör. Det är nån tub med finmaskigt nät i som slår ut luftbubblor ur vattnet. På tuben eller i närheten av den finns sen en avluftningsanordning.

Övre röret från panna till tank måste i alla fall upp i taket så att det är ur vägen. Så ett uppochnervänt U går inte att komma ifrån. Jag måste bara lösa avluftningen på nåt sätt. Kanske blir det ändå ett högre placerat exp.kärl och då kan ju det monteras vid högsta punkt.

Om du ansluter expansion varmt (dvs på högsta punkt i ditt U) och ställer kärlet på golvet så uppfyller du alla regler och får en fungerande avluftning av ditt uppochnedvända U.

Jag har lagt en ritning där den hör hemma: Biobränsle > Övertrycksfritt system (på begäran)

Redigerat:
Tack för ritningen.
Jag skall i och för sig ha flera värmeväxlare till min tank för värme, kulvert, sol, pool och tappvarmvatten, så panna och tank blir ett eget system. Men det har ju inte direkt med avluftningen att göra.

Men, hur kan avluftning ske på din ritning? All luft samlas ju i översta röret till exp.kärlet. Är ritningen "skalenlig"? Skall exp.kärlet och dess luftsnorkel vara så lång under tankens översta nivå? Det ser lite ut som om det kan bli en hävert och allt vatten rinner ur. Det finns visserligen inget luftintag , men i alla fall.

När tanken kyls ner borde ju luft i översta röret sugas tillbaka till tanken.

Kan du förklara lite mer tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.