Har en bergvärmepump Thermia med sep. vvb på 200 liter (Diplomat Duo)
Nyligen tillkom ett bubbelbadkar i huset och det lär dra en 300 liter.

Det har nu på de kallaste dagarna gått rätt precis att fylla det till lagom mängd vatten innan det börjar komma kallvatten. Just nu ikväll gick det bara att fylla till lite mer än hälften innan det blev kallt. Och då hade vi ändå inte spolat speciellt mkt varmt nån annanstans.

Så jag funderar på att komplettera med en extra vvb på 100 liter då jag hittat en beg. som inte var särskilt dyr.
Är det dumt att att kosta på en extra istället för att vänta en 20-30 minuter på att på lite extra varmvatten.

Hur mkt mer blir totalkostnaden att ha en extra igång? Kommer ju liksom inte bada MER för det, men det känns ju skönt att kunna "toppfylla" och sen ändå ha vatten till dusch etc.

Hur skulle ni gjort?

Redigerat:
Jag hade kört med en extra som du säger. Det kommer kosta extra i förluster och givetvis inköp. Men du kommer kunna fylla dit badkar fortare. Kör du en 100litare på låt oss säga 80 grader så får du ut nästan 200liter 40 gradigt vatten till ditt badkar.

vi har en nibe 100 liters på väggen i serie efter bergvärmepumpen, just för vi har bubbelbad o inte tänkte till med separat större beredare, men hur som helst så har ja haft energimätare inkopplad en tid och tror det hamnar på ungj 500kwh på ett år räknar jag med när ja haft den på 60 grader.

men sen kom ja på att bättre att ha den lite lägre ställd på säg 45-50 grader och låta pumpens vvb jobba mellan 47 och 58 grader eller nåt. då värmer ju den vattnet som går vidare in i den extra som håller värmen bara, inte så ofta den får gå på elen då mot att den måste värma vattnet från 50 till 60 grader konstant.

och sen när man ska bada bubbelbad så ställer man upp den till 65 grader, och låter värmepumpen jobba upp max innan man fyller oxo så ska det allt räcka till.

mvh daniel

Redigerat:
gluecifer skrev:
Har en bergvärmepump Thermia med sep. vvb på 200 liter (Diplomat Duo)
Nyligen tillkom ett bubbelbadkar i huset och det lär dra en 300 liter.

Hur skulle ni gjort?
Kan det inte vara så enkelt att tempen i beredaren varit så låg att pumpen just skulle börja värma då ni skulle fylla badet därför som inte vv räckte??

Billigast måste väl vara att köra extra vv före bad

kan räcka med att höja start tempraturen för när varmvatten ska börja produseras & sen se till att den stoppar på högsta möjliga temp (presostaten) & sen kolla så du har ca 8 grader mellan in/ut när varmvatten produseras (justeras med en strypning, som du kanske får montera dit)

Men smidigast o billigas måste vara att trycka på extra vv 30 min innan badkaret ska fyllas.

annas skulla jag sälja den där 200 liters beredaren & köpa mig en 300 liters.

CarMan skrev:
kan räcka med att höja start tempraturen för när varmvatten ska börja produseras & sen se till att den stoppar på högsta möjliga temp (presostaten) & sen kolla så du har ca 8 grader mellan in/ut när varmvatten produseras (justeras med en strypning, som du kanske får montera dit)

Men smidigast o billigas måste vara att trycka på extra vv 30 min innan badkaret ska fyllas.

annas skulla jag sälja den där 200 liters beredaren & köpa mig en 300 liters.
Verkar inte som man kan justera så mkt??

"Med ett regelbundet tidsintervall värms vattnet i varmvattenberedaren upp till 60°C för att förhindra att bakterier bildas (legionellafunktion). Det fabriksinställda tidsintervallet är sju dagar.
Varmvattenproduktionen är prioriterad framför värmeproduktion, det vill säga att ingen värmeproduktion sker om det finns ett samtidigt behov av varmvatten.
Temperaturen på varmvattnet är inte justerbart. Varmvattenproduktionen stoppas inte vid en bestämd temperatur utan då kompressorns driftpressostat har nått sitt maximala arbetstryck, vilket motsvarar ca 50-55°C varmvattentemperatur.
I reglerdatorns meny TEMPERATUR så visas ett antal uppmätta och beräknade temperaturer för varmvattnet och framledningen. Där kan du se den aktuella temperaturen för varmvattnet och även vilken temperatur framledningen har vid värme- och varmvattenproduktion.
Temperaturen på framledningen överstiger ofta den maximalt tillåtna varmvattentemperaturen,men det är normalt vid produktion av varmvatten."

Om vvb rymmer 180 liter och karet fyllt rymmer 300, så kommer jag ju aldrig kunna fylla det helt med den vvb jag har inte sant?

Redigerat:
Hmm, Termia har kanske inte samma ustermöjlighetersom en nibe.
Nibe har en knapp på värmepumpen där man kan trycka o då börjar vattent att värmas elektriskt till 60 grader, har inte Termia en sån knapp (funktionen är till för sånahär tilfällen)

i vilket fall som helst så vil du inte ha 55 gradit vatten i barkaret.

om vi säger att VVB har en tempratur på 50 grader o du vill ha 40 gradit vatten så kommer du att spädda i med kallvatten för att få 40 grader, så du får ut mer vatten än vad beredaren innehåller.

CarMan skrev:
Hmm, Termia har kanske inte samma ustermöjlighetersom en nibe.
Nibe har en knapp på värmepumpen där man kan trycka o då börjar vattent att värmas elektriskt till 60 grader, har inte Termia en sån knapp (funktionen är till för sånahär tilfällen)

i vilket fall som helst så vil du inte ha 55 gradit vatten i barkaret.

om vi säger att VVB har en tempratur på 50 grader o du vill ha 40 gradit vatten så kommer du att spädda i med kallvatten för att få 40 grader, så du får ut mer vatten än vad beredaren innehåller.
Det har du ju helt rätt i.. Men i displayen ser man bara en symbol av en behållare som antingen fylls på eller är full. Så då gäller det att börja tappa upp badvattnet när den är helt full..
Men jag är rätt säker på att jag gjort det - ändå kommer det kallvatten efter lite drygt halva påfyllningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.