Pellets är som med olja, Bara shunta ut ändå varmare el max öppenshunt om det är så o öka driftstempen på pannan till 90° i värsta fall så det går ut 90° till radiatorerna.. Nu tror jag inte att det behövs o troligen är radiatorerna dimensionerade för DT50 o då krävs det 70° till radiatorerna kallaste dagen..
Här krävdes det 58-60° ihelgen då det blåste 7 m/s o va minus 21° ute o då är/upplevs radiatorerna vara kokheta

C
Det luktar bränt damm i rummet om radiatorerna blir 70-80 grader varma. (Testade just ofrivilligt, glömde ställa ner shunten när vi började elda.)

injonil skrev:
Temperaturen är bara en av två faktorer som styr hur mycket energi ett element avger, detta borde vara elementärt för den som anser sig ha svar på TS frågeställning.
En av två? Det lär väl bara betydligt fler faktorer än två som styr hur mycket effekt elementet avger. Storlek, form, luftflöde, färg är några. (Hur mycket energi det sen avger beror ju på tiden.)

MEN, den enda man normalt kan reglera är ju temperaturen. Ok, luftflödet kan man ju även påverka (man kan minska det genom att ställa möbler eller hänga gardiner framför) men det är ju inte riktigt det optimala sättet att reglerna avgiven effekt.

Nerre skrev:
En av två? Det lär väl bara betydligt fler faktorer än två som styr hur mycket effekt elementet avger. Storlek, form, luftflöde, färg är några. (Hur mycket energi det sen avger beror ju på tiden.)
Två faktorer för ett specifikt element; vattentemperatur och vattenflöde.

Har man platta element kan man shunta ut plasma det kvittar blir knappt varmt ändå.

Eldar man pellets/olja/elpatron/ved kvittar det egentligen och det är mer av akademiskt intresse vad framledningen ligger på sålänge den klarar av att hålla bra innertemperatur.

Har man däremot värmepump eller vedeldat med acctank så är framledningen av ytterst stor betydelse.

Ett element känns hett redan vid 45 grader. Vill man veta så är bästa en anliggningstermometer på framledningen men man kan även lägga en grilltermometer på elementet pcj isolera känselkroppen lite så att omgivande luft inte påverkar den.

Själv ligger jag aldrig på högre framledning (kontinuerligt) än 42-43 grader och då har jag ändå haft neremot -30°C, fast då har jag å andra sidan inte platta radiatorer heller (jo i ett par rum faktist och där är det mycket kallare också :( )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.