Nu efter lite samtal har Nibe offertens pris blivit endast 7 tusen mer är Thermias. Vet inte vad exakt kostar 1245-8 i min offert men billigaste priset på nätet verkar ligga på 51000.
Testade menyerna för IVTs C7 och Nibe igår, 1245:ans meny är klart bättre och roligare. Vet inte hur Thermias meny ser ut, kollar upp det idag.
Min nybörjaruppfattning av dessa tre märken ser såhär ut:
1. Nibe, satsar på gammal och beprövad teknik, vill nå ut så många som möjligt och vara öppen och tillgänglig. En sån maskin som man gärna experimentar med.
2. Thermia, några lösningar som gör maskinen unik, en maskin som man installerar och glömmer om. Det enda man betalar är kanske lite högre driftskostnad som är dock relativt konstant.
3. IVT, dyrare, försöker sticka ut från andra men samtidigt vill vara mer av en high-tech lösning, mer status per krona än funktionalitet. Inget särskilt om tekniken eller ägandet. En till vitvara som finns hemma och drar konstant antal kWh.

Dessa uppfattningar har jag fått efter att pratat med kolleger, grannar och vänner som har/haft bergvärme från dessa fabrikanter.
Vad gäller installatörer då har jag bara positiva omdömen om alla tre.

Redigerat:
johancarlen skrev:
Jag har precis installerat en Thermia Diplomat Duo Optimum 8 hemma i huset.
Fick rekommendationer av killen från thermia att inte köpa G2 pumpen.
Han menade på att priset den kostar extra utöver den vanliga optimum kommer man mer eller midre aldrig få tillbaka. Kan även tilläggas att jag är mycket nöjd med pumpen.
lycka till med ditt val
/Johan
Får man fråga vad du fick betala och om du är nöjd med installatören? Letar själv efter en installatör i stockholm och har redan pratat med tre stycken som inte ingett något större förtroende. Pm:a mig gärna info.
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.