4 069 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Elda i eluppvärmt hus?
Har en liten fråga som jag har funderat på en stund. Om man har elvärme som grundvärme (eller egentligen vilken annan grundvärme som helst) och sedan eldar i en kamin el dyl. är det inte så att kaminen förbränner den eluppvärmda luften och skickar ut den genom skorstenen? Detta gäller väl främst gamla kaminer och öppna spisar, (eller är jag ute och cyklar???) Hur är det med de moderna? De tar väl också som regel uppvärmd inomhusluft till förbränningen, även om de är mer effektiva än gamla kaminer?
Jag har en släkting som bara har varmt i köket, sovrummet och vardagsrummet (vad ska vi tro, kanske 60 kvm) och eldar varje dag, nästan hela dagarna i en gammal kamin och ändå fick en elräkning på över 4000. OK, huset är gammalt och inte superisolerat, men det jag undrar är om det kanske vore vettigare att inte elda??
Jag har en släkting som bara har varmt i köket, sovrummet och vardagsrummet (vad ska vi tro, kanske 60 kvm) och eldar varje dag, nästan hela dagarna i en gammal kamin och ändå fick en elräkning på över 4000. OK, huset är gammalt och inte superisolerat, men det jag undrar är om det kanske vore vettigare att inte elda??
Med en ny kamin med bra verkningsgrad, får du ut bra mycket värme oavsett om luften är uppvärmd eller ej.
Hur skall man annars göra?
Hur gör alla husägare med kamin och elvärme?
En kamin är ett fantastiskt komplement till direktverkande el. Bland det bästa i uppvärmningsväg enligt mig.
Hur skall man annars göra?
Hur gör alla husägare med kamin och elvärme?
En kamin är ett fantastiskt komplement till direktverkande el. Bland det bästa i uppvärmningsväg enligt mig.
Det är ganska lite luft som behövs till förbränningen, så med en kamin som fungerar som den ska blir det definitivt varmare när man eldar. Med en öppenspis kan det däremot faktist bli så att det blir kallare när man eldar eftersom den drar ut en massa luft genom skorstenen, alltså mycket mer luft än vad som behövs till förbränningen.Lars K skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det lönar sig alltid att komplettera elvärme med eldning (om det inte är en öppen spis då)Lars K skrev:
Men om elementen har gamla bimetalltermostater så är det troligt att de inte slår ifrån när man eldar. Det blir helt enkelt varmare istället. Det, samt de element som står i rum som inte nås av kaminvärmen, gör att den ekonomiska vinsten uteblir.
Han eldar på dagarna, men stänger han spjället på nätterna? Om spjället står öppet på natten ökar elförbrukningen då, men jag tror inte ett ögonblick att det skulle bli billigare att inte elda. Inte ens om man eldar i en öppen spis.
Hur stort och hur gammalt är huset? Även om han bara värmer 60 kvm så är inte innerväggarna isolerade. Det är säkert mycket varmare än utomhus i hela huset.
Hur öppen är planlösningen? Om det är små dörrar eller korridorer mellan rummen så sprids inte värmen så bra. Om elementens termostater är av bimetalltyp är de som sagt ganska okänsliga. Om det är dålig isolering i huset och lite dragigt så försämras noggrannheten även hos elektroniska termostater. Har man lite ork så kan man stänga av elementen när man eldar. Det är nog många som förfärats av sin elräkning på sistone.
Erik
Hur stort och hur gammalt är huset? Även om han bara värmer 60 kvm så är inte innerväggarna isolerade. Det är säkert mycket varmare än utomhus i hela huset.
Hur öppen är planlösningen? Om det är små dörrar eller korridorer mellan rummen så sprids inte värmen så bra. Om elementens termostater är av bimetalltyp är de som sagt ganska okänsliga. Om det är dålig isolering i huset och lite dragigt så försämras noggrannheten även hos elektroniska termostater. Har man lite ork så kan man stänga av elementen när man eldar. Det är nog många som förfärats av sin elräkning på sistone.
Erik
OK, tack för svaren. Jag hade en teori och ville kolla den med er...
Visst är det så att innerväggarna inte är isolerade och planlösningen inte är särskilt öppen. Hade själv en elräkning på 700 kr, men då har jag vattenburet system och bara komfortvärme på ca 10 kvm med elgolvvärme.
Visst är det så att innerväggarna inte är isolerade och planlösningen inte är särskilt öppen. Hade själv en elräkning på 700 kr, men då har jag vattenburet system och bara komfortvärme på ca 10 kvm med elgolvvärme.
Klicka här för att svara