1 807 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
kaminer
hej. jag har stått i valet o kvalet av vilken kamin jag skall köpa. då jag ej är miljonär, så går det inte att pråma på med det värsta värsta. jag har försökt välja mellan gjutjärn, samt täljsten. jag vägrar plåtkamin! nu så har jag fått tag på en beg täljsten kamin. en handöl o några siffror på 101 (?) det är en mindre kamin på ca 70 cm höjd. men vad jag förstod var den helt täckt i täljsten. inte bara en liten sten ovanpå. tyckte oxå att de va rimligt pris. jag har sedan tidigare fått uppgifter om att när jag letar kamin, skall jag välja dels en med "bakåtrör" och dels en som röret ej överstiger 128mm. nu fick jag tag på en med 10 cm rör där bak. det borde väl funka? ja,, de va eg endast min fråga... sen om ni har synpunkter så tages alla tips o råd emot. 
Om vi pratar att hålla värme finns det inget som slår täljsten, och då markant mycket mer än du verkar överväga. En modern kakeugn med olivinsten (samma funktion som täljsten men inte lika vacker och därför göms den) med en totalvikt på 1.3 ton eller motsvarande täljstensugn håller värme, riktigt bra upp till 12h och fortfarande viss effekt efter 24h. En kamin på som mest några hundra kilo avger sin värme huvudsakligen under eldningsfasen och väldigt lite därefter. Hur har du tänkt att använda den, och till vad (trivsel eller som en del av värmesystemet)?yllwa skrev:
Med dom rörmått menar du diameter? Ja, det ska vara möjligt att stoppa det enda röret i det andra och få kopplingen tätt med en tättningsnöre som säljs där kaminer säljs. Jag har ingen tilltro till en plåtlåda med fönster heller och föredrar gjutjärn som eldstadyllwa skrev:
gaia
okej. tusen tack för alla svar! kemisten: jag har allt vart inne på dom som väger ton,, men tyvärr e inte min plånbok inne på samma bana. vad jag främst avser är för alternativ uppvärmning. dels har jag kakelugn på övervåning. den e tänkt att värma upp där uppe. dels ha en kamin i vardagsrum, och sedan skaffa vedspis i kök. det är mina tankar iallafall,,, o med springande mellan varje rum o elda lite här o där med jämna mellanrum, borde ge susen o kunna vara ett alternativt uppvärmningsystem. jag arbetar ju oxå, och tänkte som så, att när jag jobbar, kör luftvärmepumpen på. sedan när ja e hemma, så kan jag elda och har jag då täljsten eller gjutjärnskamin så kommer värmen upp snabbt. och håller sig förhoppningsvis liiite längre, än en vanlig plåtkamin.
tack gaia. jo, jag undrade ju om rören passar i varann och det va diametern jag va ute efter.
tack gaia. jo, jag undrade ju om rören passar i varann och det va diametern jag va ute efter.
Men en modern rörspis då? De är markant mycket billigare, väger och fungerar som en lättare täljstenspjäs/ ordinär kakelugn (väger runt 1.3 ton) och ser snygga ut i de flesta hem. Ger mer jämn värme vilket är ett plus om du inte bara tänkt att ha den som mys... Kostar kanske en 30 kkr, lite mer än en lite kamin men mycket mindre än en täljstenspjäs, mycket för pengarna alltså!yllwa skrev:okej. tusen tack för alla svar! kemisten: jag har allt vart inne på dom som väger ton,, men tyvärr e inte min plånbok inne på samma bana. vad jag främst avser är för alternativ uppvärmning. dels har jag kakelugn på övervåning. den e tänkt att värma upp där uppe. dels ha en kamin i vardagsrum, och sedan skaffa vedspis i kök. det är mina tankar iallafall,,, o med springande mellan varje rum o elda lite här o där med jämna mellanrum, borde ge susen o kunna vara ett alternativt uppvärmningsystem. jag arbetar ju oxå, och tänkte som så, att när jag jobbar, kör luftvärmepumpen på. sedan när ja e hemma, så kan jag elda och har jag då täljsten eller gjutjärnskamin så kommer värmen upp snabbt. och håller sig förhoppningsvis liiite längre, än en vanlig plåtkamin.[...]
ja, nu har jag bestämt mig. har införskaffat en begagnad helrenoverad gjutjärns kamin. en : jötul petite. faktiskt riktigt snygg! och priset va överkomligt. 5500 kr. passar mig finemang! för allt med dragning av rör i skorsten o renovering av kakelugn o koppling av kamin kostar en hel del. jag tittade allt på sådana rörspisar. snygga tyckte jag. men högt pris.
Klicka här för att svara