Hej

Har en Nibe EVC 13 elpanna som nu börjat tappa tryck. Säkerhetsventilen läcker inte och inget annat heller i pannan, vad jag kan se i allafall. Har vattenburet i element samt golv. Hittar inget som verkar läcka vid elementen, för det mesta utan på liggande rör (dvs. synliga) inte märkt nått fukt i golv. Vad kan det vara för fel???
Om det inte läcker i ledning så borde väl inte trycket sjunka till 0? Trycket just nu på 0,6 bar har legat stadigt på 1,0-1,2 bar innan... Börjar nu bli något orolig.

Kommer det inte ut vatten någonstans kan det vara problem med expansionskärlet. Kolla om det har rätt förtryck och att det inte kommit vatten på luftsidan om membranet..

Expansionskärlet är min gissning också, har du ett tryckexpansionskärl och luften har försvunnit så är detta fenom inte ovanligt.

• Gilla
Tompa K
  • Laddar…
ok, lite vad jag hoppas på också för alternativet med läcka vore ju inte skoj.
Detta kärl är ju inte särskilt stort (5L) och jag har fått fylla på det från strax under 0,5bar till dryga 1,0bar 2 ggr senaste dryga dygnet, vore inte det fyllt vid detta laget??

zettra skrev:
ok, lite vad jag hoppas på också för alternativet med läcka vore ju inte skoj.
Detta kärl är ju inte särskilt stort (5L) och jag har fått fylla på det från strax under 0,5bar till dryga 1,0bar 2 ggr senaste dryga dygnet, vore inte det fyllt vid detta laget??
Tja, till sist blir det ju fullt, men då blir systemet stumt och det börjar åka ut vatten genom säkerhetsventilen när systemet värms upp. Fast 5 liter är ju inte så lite, så har du bara fyllt två gånger är det inte säkert det är fullt än, för oftast fyller man väl inte så hemskt mycket.

Hur kollar man trycket i expansionskärlet??

zettra skrev:
Hur kollar man trycket i expansionskärlet??
Det brukar finnas en luftnippel så man kan använda exakt samma prylar som när man pumpar däcken på bilen. Du kan testa att släppa ut lite luft och kolla att det inte kommer vatten, för i sådana fall har nog membranet gett upp i expansionskärlet och det är dags att byta det.
När systemet är kallt ska man inte ha något vatten i expansionskärlet och trycket på luftsidan ska vara det man vill ha som förtryck (ofta 0,5 bar).
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44093-expansionskaerl.html

Redigerat:
Nu har service enhet för Nibe vart hos oss och bytt ventilen samt tryckt upp förtrycket i exp.kärlet. Dock så verkar pannan fortsätta tappa fast upffattar det som om den inte gör det lika fort. Pratade med en rörpulare som menade att i och med temp. höjningar ute så kan systemt fara tills den hittat rätt. Fast känns som om den borde det vid det laget och inte tappa så pass mycket. Får vänta över helgen och se hur det ter sig, får väl lufta systemet en gång eftersom det var trycklöst igår när hantverkaren höll på så luft kan ju ha kommit in, ser dock fortfarande ingen vattenläcka nånstans..... lurigt :-(

Har exakt samma elpanna och exakt samma fel:) min mätare är nere på noll.
men jag har inte brytt mig om saken för det funkar bra ändå. Har gjort det sen 3 år tillbaka!
Ska installera en pelletsanläggning i sommar o då åker den ju ut ändå....

Och du är verkligen helt säker på att du inte har en läcka??
Vet du vad "felet" är??

zettra skrev:
Och du är verkligen helt säker på att du inte har en läcka??
Vet du vad "felet" är??

Nja, jag tror inte jag har nån läcka men som sagt det har funkat bra i över tre år nu nästan 4 år t.om...
Golvvärmen funkar kanon ändå. Men elpannan var tänkt bara som en tillfällig lösning men blev lite längre än så. Men nu i sommar ska jag ut med elpannan o in med en orlan-panna o pelletsbrännare.

Nu har det gått några dagar (nästan en vecka sen servicekillen var här) och trycket har gått ner ca 0,2 bar på 4 dagar. Det har varit kallar på kvällar /nätter så trycket i systemet blir då högre, under denna tid så står trycket still men så fort det blir dag och varmare ute sjunker trycket ca 0,05 bar för att stanna där till nästa dag för att sjunka lika mycket igen. Det jag tror är att expansionkärlet är paj och tappar motsvarande tryck men i och med att det är så pass kallt kvällar/nätter så kompenseras det av systemets tryckökning men när det blir varmare på dagen tappar pannan trycket för att exp.kärlet har gjort det. För hade det varit en läcka nånstans så borde väl trycket minska nånting hela tiden oavsett ute temp? Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.