13 268 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Knäppningar i värmerören
Har konverterat till vattenburet värmesystem med jordvärme. Varje gång värmepumpen kör uppvärmning knäpper det och väsnas från rören. Det låter så mycket att man kan tro att det är någon som går omkring i huset.
Har sprejat silikon ett par gånger på rören där de passerar genom väggen. Småknäppen minskar lite men de knäpp som kvarstår verkar låta högre än tidigare.
Måste man borra upp hålen så att rören ligger helt fria? Borde inte rörisen ha tänkt på detta och i så fall kan jag begära att han rättar till det här. Installationen är gjord på löpande räkning.
Har sprejat silikon ett par gånger på rören där de passerar genom väggen. Småknäppen minskar lite men de knäpp som kvarstår verkar låta högre än tidigare.
Måste man borra upp hålen så att rören ligger helt fria? Borde inte rörisen ha tänkt på detta och i så fall kan jag begära att han rättar till det här. Installationen är gjord på löpande räkning.
Ja, det är helt nytt och ljuden kommer där rören går genom träväggarna resp bjälklaget mellan våningarna. I ett av rummen låter det också från rörklamrarna!Mattias K skrev:
Shunt? Jag har en Nibe Fighter 1230 med flytande kondensering. Den värmer rätt ut på systemet och när pumpen går igång kör den upp temperaturen ca 10 gr i systemet. Skulle kanske inte låta något om temperaturen i rören vore jämn men då skulle förmodligen pumpen starta och stoppa hela tiden.S3 skrev:
Rumstemperaturen är helt jämn.
Hej!
Det finns speciella "knäpp"-tankar som man kan koppla in
efter värmepumpen bara för att ut jämna temperaturen.
Har för mig att dom ligger på en 50 liter ungefär.
Jag vet att temperatur svängningarna kan vara lite besvärliga, med knäppingar
i rören som resultat. :-?
Det finns speciella "knäpp"-tankar som man kan koppla in
efter värmepumpen bara för att ut jämna temperaturen.
Har för mig att dom ligger på en 50 liter ungefär.
Jag vet att temperatur svängningarna kan vara lite besvärliga, med knäppingar
i rören som resultat. :-?
Hej!vvs-are skrev:
Jag utgår från att knäppljuden uppkommer genom att rören "sitter i spänn", hålen är för små eller så är rören inte riktade från början i förhållande till hålen. Hos mig sitter rören som i skruvstäd... Små knäpp liknande dom som man kunde höra från elelementen någon gång är väl OK men det här låter dubbelt så högt.
Normalt får man bara knäppningar när pumpen växlar från varmvatten till värme. & då kan man köpa en dyr "aniknäpptank" eller en 100-200 liters el vvb på Blocket för ett betydligt billigare pris. beredaren ska andvändas som volymförstoring o inte vara elektriskt inkopplad.
men i ditt fall låter det som instalationen är dragen så tören går imot väggarna. röran ska bara sitta fast i upphängningsanordningarna o inte liggaimot nån annan stans.
sen kan din pump & radiatorsystem vara felinställt.
kör du utan eller med helt öppna termostater?
vad har du för temp diff på VB-f & VB-r efter 10 minuters drift tid?
hur många driftstimmar har du på ett dygn & hur många starter har du då/ dygn
men i ditt fall låter det som instalationen är dragen så tören går imot väggarna. röran ska bara sitta fast i upphängningsanordningarna o inte liggaimot nån annan stans.
sen kan din pump & radiatorsystem vara felinställt.
kör du utan eller med helt öppna termostater?
vad har du för temp diff på VB-f & VB-r efter 10 minuters drift tid?
hur många driftstimmar har du på ett dygn & hur många starter har du då/ dygn
Hej!
Glömde att säga att falu "snäpp" klammer, kan i många fall
döpas om till falu "knäpp" klammer.
Genom föringar i bjälklag och väggar så skall rören gå i hyllsor, du
kan använda vanliga elrör(slang), som du delar och trär på rören.
Om inte det hjälper så.......... ah, va f n, det gör det.
Glömde att säga att falu "snäpp" klammer, kan i många fall
döpas om till falu "knäpp" klammer.
Genom föringar i bjälklag och väggar så skall rören gå i hyllsor, du
kan använda vanliga elrör(slang), som du delar och trär på rören.
Om inte det hjälper så.......... ah, va f n, det gör det.
Jag fick också knäppar i rörsystemet när jag bytte till bergvärme för fem år sen efter att tidigare ha haft eluppvärmda ackumulatortankar med en vedpanna kopplad till. Jag trodde knäpparna berodde på att de gamla 1½" värmerören satt i spänn tidigare mot tankarna och den gamla pannan, men tydligen har det då med kraftigare tryckförändringar att göra.
Vad jag är orolig för är att mitt värmesystem ska börja läcka. Knäppar kommer ju av fysiska rörelser och de här rören är 90 år gamla, ursprungligen byggt för självcirkulation. Att byta rör innebär ett mycket stort ingrepp, så det avstår jag gärna från om det inte är av nöden tvunget. Jag kan också nämna att rören mellan källare och bottenplanet går genom ett gjutet valv utan någon rörelsemån.
Finns det någon som har någon erfarenhet av vad som behövs för att läckor ska uppstå i gamla system och hur man undviker sånt?
Vad jag är orolig för är att mitt värmesystem ska börja läcka. Knäppar kommer ju av fysiska rörelser och de här rören är 90 år gamla, ursprungligen byggt för självcirkulation. Att byta rör innebär ett mycket stort ingrepp, så det avstår jag gärna från om det inte är av nöden tvunget. Jag kan också nämna att rören mellan källare och bottenplanet går genom ett gjutet valv utan någon rörelsemån.
Finns det någon som har någon erfarenhet av vad som behövs för att läckor ska uppstå i gamla system och hur man undviker sånt?
Klicka här för att svara