D09
Jag ska ha en vattenburen handdukstork och har tänkt att dra en egen slinga med golvväremslang....

Men varför inte fråga först =)

Tips, råd ideer på hur man gör tas tacksamt emot =)

d^_^b

Menar du att du ska ansluta handdukstorken på golvvärmen? ISåfall kommer du antagligen att få dålig effekt på din handdukstork om du använder golvärmevatten till den. Normalt ansluts torken till radiatorsystemet direkt och golvvärmen via en shunt. Har läst om en del som flyter ner prisolrör istället för slang för att slippa shunten och det sägs fungera bra, men jag vet inte om det är att rekomendera.

D09
ja, tanken var att dra en egen slinga från shunten, men kommer den att fungera dåligt då? Fungerar det att använda golvvärmeslang eller är det någon speciell slang till detta?

Vattnet i golvvärmen blir väl kanske 40-45 grader när det är som allra kallast ute. Är det runt nollan så kanskde det ligger på 35. Av det blir handdukstorken bara ljummen och handdukarna torkar inte så fort. Handukstorken ansluts alltså mot ordinaire värmekrets.

Eller har du bara golvvärme i hela huset, innebärande att du inte har tillgång till varmare vatten än så? Då är det nog bättre du satsar på en eltork.

H
Ja, elpatron är bra att ha :). Själv köpte vi en Hafa ellips i höstas,den har fästen "mitt på" men jag tycker iofs inte det är något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.