4 053 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Jordvärme, frånluft, bergvärme? FTX?
Vi ska (förhoppningsvis - bollen ligger hos banken nu!) bygga hus inom en snar framtid och jag sitter och försöker läsa på om uppvärmning av hus.
Jag blir inte riktigt klok över vilket som blir bäst för oss, eftersom jag har svårt att se vilka uppvärmningsbehov vi kommer att ha - vi bor i bostadsrätt med fjärrvärme som ingår, så jag har bara koll på hushållselen i detta skede.
Kan någon på ett pedagogiskt vis förklara vilken sorts uppvärmning som blir bäst i ett 180-190 kvm stort hus i två plan, med vattenburen golvvärme i åtminstone bottenvåningen, en beräknad energiåtgång på 35-40 kWh/kvm i Södra Sverige och med en kamin/murspis som tilläggsvärmekälla/myseldning?
Vad är billigast? Vilken effekt ska man ha på värmepump? Vilken storlek på varmvattenberedare? Är det egentligen så stor skillnad i anläggningspris mellan frånluft-, jordvärme- eller bergvärmepump?
Snälla, red ut det här åt mig, någon!
/M:blushing:
Jag blir inte riktigt klok över vilket som blir bäst för oss, eftersom jag har svårt att se vilka uppvärmningsbehov vi kommer att ha - vi bor i bostadsrätt med fjärrvärme som ingår, så jag har bara koll på hushållselen i detta skede.
Kan någon på ett pedagogiskt vis förklara vilken sorts uppvärmning som blir bäst i ett 180-190 kvm stort hus i två plan, med vattenburen golvvärme i åtminstone bottenvåningen, en beräknad energiåtgång på 35-40 kWh/kvm i Södra Sverige och med en kamin/murspis som tilläggsvärmekälla/myseldning?
Vad är billigast? Vilken effekt ska man ha på värmepump? Vilken storlek på varmvattenberedare? Är det egentligen så stor skillnad i anläggningspris mellan frånluft-, jordvärme- eller bergvärmepump?
Snälla, red ut det här åt mig, någon!
/M:blushing:
Ja det är stor skillnad på frånluft & markvärme.
men det är nästan ingen mätbar skillnad alls mellan de olika markvärme anläggninganrna (jordvärme/bergvärme/sjövärme)
en markvärmepump kan du köpa i valfri effekt & den har hökt COP (hög verkningsgrad)
en frånluftsvärmepump är igentligen bara husets ventilation, den har mycket lågt COP & effekten är jätte låg, som kompensation har den sen stor elpatron som kommer att värma dit hus.
men det är nästan ingen mätbar skillnad alls mellan de olika markvärme anläggninganrna (jordvärme/bergvärme/sjövärme)
en markvärmepump kan du köpa i valfri effekt & den har hökt COP (hög verkningsgrad)
en frånluftsvärmepump är igentligen bara husets ventilation, den har mycket lågt COP & effekten är jätte låg, som kompensation har den sen stor elpatron som kommer att värma dit hus.
Tack för svaret, men jag tror att jag var väldigt otydlig. Det jag funderar mest över är uppvärmningskostnaden i ett nybyggt hus med en uppvärmningskostnad på 35-40 kWh/kvm per år. Som jag räknar ut det så bör det på ett hus med en boendeyta på 180-190 kvm bli drygt hälften av typhuset som energimyndigheten räknar med - dvs 12-15 000 kr /år med direktverkande el (?). Hur mycket sparar man på att anlägga berg/sjö/jordvärme jämfört med direktverkande el? Hur mycket sparar man på en frånluftvärmepump? Hur många år tar det att få anläggningspengarna tillbaka på det ena respektive det andra?
Generellt kan man säga att du har en faktor 3,5 - 4 på en mark/berg/sjövärmeanläggning. Om du skulle ha en kostnad på 12,5 tkr med direktel så hamnar den på 3,5 tkr istället.
Som Carman skrev så kommer det behövas direktverkande el för att stötta en frånluftsvärmepump när det blir kallt. Och med nuvarande ideér från Maud Olofsson lär vi se en timdebitering av elpriset innebär att den extra energin kommer kosta multum. Säg att täckningsgraden är 70% på en frånluftvärmepump och att den i snitt ligger på ett COP på 2. Om tillskottselen är dubbelt så dyr iom timdebiteringen så hamnar du på ungefär 12 tkr/år
Räkna på återbetalningstiden får du göra själv, för det finns så många olika sätt att resonera. Är det hela investeringen som skall återbetalas eller tillfaller en del husets värde och därför inte behöver skrivas av etc.
Som Carman skrev så kommer det behövas direktverkande el för att stötta en frånluftsvärmepump när det blir kallt. Och med nuvarande ideér från Maud Olofsson lär vi se en timdebitering av elpriset innebär att den extra energin kommer kosta multum. Säg att täckningsgraden är 70% på en frånluftvärmepump och att den i snitt ligger på ett COP på 2. Om tillskottselen är dubbelt så dyr iom timdebiteringen så hamnar du på ungefär 12 tkr/år
Räkna på återbetalningstiden får du göra själv, för det finns så många olika sätt att resonera. Är det hela investeringen som skall återbetalas eller tillfaller en del husets värde och därför inte behöver skrivas av etc.
hur många kronor det kostar beror ju på elavtal m.m.
här kan vi nog bara håla oss till hur många kWh huset kommer att dra.
du skriver 40kWh/ m2 är det värmeförlust? eller inklusive ventilation, i sånna fall vilken sorts ventilation?
om vi antar att det är inklusive mekansik ventilation utan återvinning. Då blir det 40kWh X 190m2 = 7600kWh (låter lite, kan det var inklusive ventilationen?) + hushålls el
Frånluftsvärmepump = 4000 kWh + hushålls el
markvärmepump = 2500 kWh + hushåls el
här kan vi nog bara håla oss till hur många kWh huset kommer att dra.
du skriver 40kWh/ m2 är det värmeförlust? eller inklusive ventilation, i sånna fall vilken sorts ventilation?
om vi antar att det är inklusive mekansik ventilation utan återvinning. Då blir det 40kWh X 190m2 = 7600kWh (låter lite, kan det var inklusive ventilationen?) + hushålls el
Frånluftsvärmepump = 4000 kWh + hushålls el
markvärmepump = 2500 kWh + hushåls el
Jag ser timdebitering som en stor fördel för oss villaägare. Elen är som dyrast när de flesta är på jobbet. Man kan med intelligent styrning se till att alla elslukare körs så lite som möjligt när elen är som dyrast. Man slår flera flugor i en smäll: man hjälper till att kapa effekttopparna och pristopparna, och man sparar pengar.mexitegel skrev:
/Hasse
Jag håller med dig, men jag tycker väldigt synd om dem som kommer behöva köra eltillskottet när elen kostar 15 kr/kwh för att hålla värmen. De kommer väl iofs installera annan värmekälla fortare än kvickt - men ändå. Speciellt de som nyligen installerat värmepumpar som inte är dimensionerade för hela husets effektbehov...b_hasse skrev:Jag ser timdebitering som en stor fördel för oss villaägare. Elen är som dyrast när de flesta är på jobbet. Man kan med intelligent styrning se till att alla elslukare körs så lite som möjligt när elen är som dyrast. Man slår flera flugor i en smäll: man hjälper till att kapa effekttopparna och pristopparna, och man sparar pengar.
/Hasse
Klicka här för att svara