Hej!

Har bergvärme i äldre hus med radiatorer kombinerat med en LK Minishunt M60 och vattenburen golvvärme. Golvvärmen består av 16mm slang och 200 mm isolering, cc på slangen är 200-300mm. Slingorna är luftade enligt konstens alla regler och jag har försökt strypa in dom efter deltaT på ca 5°C. Kortaste slingan är till tvättstugan på typ 6 m2 och den har jag inte fått till, där ligger deltaT på 1-2°C.

Vid 38°C framledningstemperatur får jag bara ut ca 25°C ur shunten och ner i golven. Hur gör jag för att få ner mer värme i golven? Vi kommer aldrig över 18°C på nedervåningen...

Bifogar bilder och ett dokument med förklaringar till shunten. Finns mer att läsa på http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...Golvvarme/Monteringsanvisningar/Shuntgrupper/ för den som orkar och vill! :-)

Värmepumpens cirkpump kör jag på andra läget för att få deltaT på 7°C, men den kanske behöver gå på trean i alla fall nu med golvvärmen??

Behöver verkligen hjälp eftersom jag inte får till det här!!!

Mvh
/C
 
  • IMG_5337.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Har du ställt cirkpumpen på golvvärmen på max hastighet? Om du kan höja framledningstemperaturen borde temperaturen stiga.

Anders Johansson
 
_ap_
Det rekomenderas ju en framledning på 55* har du prövat det?

Kan vara så att "temp begränsare" alltid tar en viss del från returen och då blir det helt enkelt för kallt med 38* i framledning.

Du skriver att du stryp in slingorna för att få 5* i delta T, släpp på strypningen så du får bättre cirkulation.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.