Hej!
Har bergvärme i äldre hus med radiatorer kombinerat med en LK Minishunt M60 och vattenburen golvvärme. Golvvärmen består av 16mm slang och 200 mm isolering, cc på slangen är 200-300mm. Slingorna är luftade enligt konstens alla regler och jag har försökt strypa in dom efter deltaT på ca 5°C. Kortaste slingan är till tvättstugan på typ 6 m2 och den har jag inte fått till, där ligger deltaT på 1-2°C.
Vid 38°C framledningstemperatur får jag bara ut ca 25°C ur shunten och ner i golven. Hur gör jag för att få ner mer värme i golven? Vi kommer aldrig över 18°C på nedervåningen...
Bifogar bilder och ett dokument med förklaringar till shunten. Finns mer att läsa på http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...Golvvarme/Monteringsanvisningar/Shuntgrupper/ för den som orkar och vill!
Värmepumpens cirkpump kör jag på andra läget för att få deltaT på 7°C, men den kanske behöver gå på trean i alla fall nu med golvvärmen??
Behöver verkligen hjälp eftersom jag inte får till det här!!!
Mvh
/C
Har bergvärme i äldre hus med radiatorer kombinerat med en LK Minishunt M60 och vattenburen golvvärme. Golvvärmen består av 16mm slang och 200 mm isolering, cc på slangen är 200-300mm. Slingorna är luftade enligt konstens alla regler och jag har försökt strypa in dom efter deltaT på ca 5°C. Kortaste slingan är till tvättstugan på typ 6 m2 och den har jag inte fått till, där ligger deltaT på 1-2°C.
Vid 38°C framledningstemperatur får jag bara ut ca 25°C ur shunten och ner i golven. Hur gör jag för att få ner mer värme i golven? Vi kommer aldrig över 18°C på nedervåningen...
Bifogar bilder och ett dokument med förklaringar till shunten. Finns mer att läsa på http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...Golvvarme/Monteringsanvisningar/Shuntgrupper/ för den som orkar och vill!
Värmepumpens cirkpump kör jag på andra läget för att få deltaT på 7°C, men den kanske behöver gå på trean i alla fall nu med golvvärmen??
Behöver verkligen hjälp eftersom jag inte får till det här!!!
Mvh
/C
Redigerat:
Det rekomenderas ju en framledning på 55* har du prövat det?
Kan vara så att "temp begränsare" alltid tar en viss del från returen och då blir det helt enkelt för kallt med 38* i framledning.
Du skriver att du stryp in slingorna för att få 5* i delta T, släpp på strypningen så du får bättre cirkulation.
Kan vara så att "temp begränsare" alltid tar en viss del från returen och då blir det helt enkelt för kallt med 38* i framledning.
Du skriver att du stryp in slingorna för att få 5* i delta T, släpp på strypningen så du får bättre cirkulation.
Klicka här för att svara

