840 läst ·
2 svar
840 läst
2 svar
Pelletsvärme
Vi är spekulanter på ett hus med pelletsvärme. Vet inte så mycket om det än, fick veta att det är till salu igår, bara att det är 2 plans tegel/trä-villa, ca 150-200m2, 7 rok.
Har lite dålig koll på det här med pellets, tänkte få lite info från er om ni vill vara snälla att dela med er!!
Vi behöver veta allt i stort sett. Skötsel, drift, pelletsmängd och allt annat man kan behöva veta.
Har lite dålig koll på det här med pellets, tänkte få lite info från er om ni vill vara snälla att dela med er!!
Vi behöver veta allt i stort sett. Skötsel, drift, pelletsmängd och allt annat man kan behöva veta.
Du får nog kolla lite mer av nuvarande ägare hur mycket pellets de gör av med per år.Då blir det säkrare siffror.
Sen beror det på vad det är för panna och brännare.Om de har använt säck eller tar hem i bulk.
Annars är det nästan som att elda med olja,fast mer pyssel med sotning och lite tillsyn då och då.
Jag har själv eldat med pellets sen -00.
Ett tips att läsa och sen skriva.
http://www.pellets.info/index.php
Sen beror det på vad det är för panna och brännare.Om de har använt säck eller tar hem i bulk.
Annars är det nästan som att elda med olja,fast mer pyssel med sotning och lite tillsyn då och då.
Jag har själv eldat med pellets sen -00.
Ett tips att läsa och sen skriva.
http://www.pellets.info/index.php
Tja de är en del som kan spela in där som bla vad det är för panna mm..
Ca 4100 kWh/ton får du ut i en nya pelletspanna medans pelletsbrännare i en usel panna kanske du bara får ut 3300 kWh/ton sen beror det hur mycket huset behöver vilket kan vara svårt att veta..
Skulle jag gissa så går det 5-7 ton grovt räknat om man ser till storleken
Ca 4100 kWh/ton får du ut i en nya pelletspanna medans pelletsbrännare i en usel panna kanske du bara får ut 3300 kWh/ton sen beror det hur mycket huset behöver vilket kan vara svårt att veta..
Skulle jag gissa så går det 5-7 ton grovt räknat om man ser till storleken
Klicka här för att svara